Välkommen till Dagens Analys!

Snabbare internet med Brave Browser som blockerar alla annonser

Den nya webbläsaren Brave, utvecklad av Mozillas tidigare VD Brendan Eich, är utformad för att förbättra din integritet på nätet.

Brendan Eich är en pionjär på internet och var en av nyckelpersonerna bakom Firefox. Nu är han tillbaka med en ny webbläsare som lovar att leverera en snabbare upplevelse på nätet än vad alla konkurrenter har, samt att den skall skydda dig från irriterande annonser.

Hans startup Brave Software har släppt en testversion av webbläsaren i onsdags, förra veckan. Webbläsaren fungerar på alla persondatorer som använder Microsofts Windows operativsystem eller Apples OS X, samt på alla smartphones som använder Googles Android eller Apples IOS-programvara.

Brendan Eich uppfann JavaScript som är grunden för i princip all webbprogrammering och han startade även Mozilla-projektet som används till inflytelserika webbläsaren Firefox. 2014 lämnade han Mozilla på grund av en dispyt.

Brave Software består av 10 personer som är stationerade i San Francisco. Brendan Eich hoppas på att kunna befria världen från de skadliga aspekterna av annonsering på nätet.

”Vi måste koppla bort dåliga system,” säger han. ”Jag pratar om att hälla klorin i poolen.”

Utöver integritetsskydd med Brave-webbläsaren får du en stor hastighetsökning. Den laddar sidorna två till fyra gånger snabbare än andra smartphone-webbläsare och 1,4 gånger snabbare än andra webbläsare för persondatorer.

Brendan Eich står dock inför stora utmaningar att övertyga människor att byta webbläsare och få publicister att stödja hans startup. Om han lyckas kan Brave möjliggöra en bättre sekretess för konsumenterna som därmed avslutar sin användning av reklamblockerare som hotar att ersätta gratis online-tjänster med avgifter för abonnemang.

Just nu stödjer annonser på nätet otaliga gratistjänster, allt från din Googlesökning till Facebook samt andra sociala nätverk. Men publicister har ett incitament för att göra intrång i ditt privatliv eftersom de kan sälja annonser dyrare om du är vet vem du är, vart du bor, vad du tjänar och om de har koll på ditt beteende på internet.

”När en online-tjänst är gratis, är inte du kunden. Du är produkten”, kommenterade Apples vd Tim Cook 2014, eftersom annonsörerna köper dina personuppgifter.