Facebook har idag 5,8 miljoner medlemmar i Sverige. Varje medlem beskrivs med flera olika bakgrundsvariabler som ålder, kön, utbildning och mycket mer. Ja, du vet själv hur mycket du berättar om dig själv på Facebook. Nu är det så att all den här informationen är tillgänglig, genom undersökningsbolaget Nielsen.
Om man själv är medlem i Facebook så vet man hur mycket info som lämnas på sajten. Det är allt från hur man reagerar till inlägg, grupper man är med i, bilder som laddas upp. Facebook använder den här datan för att på ett smartare sätt visa annonser samt berätta för annonsörer vem det är som ser annonserna. Det är här undersökningsbolaget Nielsen hjälper till med sin tjänst Digital Ad Ratings.
Redan i ett tidigt skede inledde Facebook sitt samarbete med Nielsen. Det var efter att Nielsen som hade flera stora paneler valde en ny strategisk väg. Istället för att äga egna paneler skulle de samarbeta med de som redan hade användare i tjänster som Facebook, Twitter med flera. Samarbeten mynnade ut i att Nielsen kan få ut information om respondenter från tjänsterna.
Om en respondent fångas upp av Nielsens mätkod i exempelvis en kampanj kan Nielsen skicka in det ID som Nielsen har för att få det uppslaget hos Facebook och i retur få demografiska uppgifter.
Samarbetet mellan Nielsen och Facebook är inte tekniskt unikt men det är det gällande tillgången till alla medlemmar som Facebook har. När man använder Nielsens mätkod får man på riktigt tillgång till hela 5,8 miljoner konsumenter i Sverige. Det är en enorm panelpool som är unik för vår tid. Vad Nielsen lyckats med är att ‘bygga’, utan större kostnad världens största panel, genom Facebook.
Nielsen erbjuder idag både mätkoder och SDK (Software Development Kit) som kopplas i deras system mot Facebook. För att få ut datan krävs det viss manuell hantering men för det mesta flyter det på.