6 saker som du INTE skall göra om du vill lyckas i digitala kanaler

Det finns många bra och dåliga sätt att kommunicera med sina besökare via sin hemsida. Här listar jag mina sex främsta konverteringsdödare som du bör undvika, om du vill behålla dina besökare.

1. Pressmeddelanden, snälla publicera inte dem rakt av på din hemsida

Ett pressmeddelande är inte ett blogginlägg eller en artikel. De är inte pedagogiska eller underhållande att läsa, de måste skrivas om och anpassas till din hemsida och dina läsare innan du publicerar.

Det är oftast ett meddelande om en ny tjänst, produkt eller samarbete speciellt utformat för att medlemmar av pressen skall ta till sig informationen och de är oftast inte skrivna och anpassade för webben. De är bara för dig att kopiera och klistra in på din webbsida och att ladda upp som PDF, eller?

Innan du publicerar ett pressmeddelande på din blogg eller i nyhetssektion, bör du ställa dig följade frågor:

Hur stor andel av dina besökare är journalister?
På de flesta siter är det troligen omkring 0,1 procent. Men man kan undra varför så många webbplatser har en egen sektion med ”pressmeddelanden” i huvudnavigeringen.

Hur mycket ansträngning skulle det ta att skriva om pressmeddelandet och anpassa det till din publik?
Se om du kan skriva om pressmeddelandet så att det blir en bra artikel med en vass rubrik, med en bild som stämmer överens med innehållet.

Förväntar du dig att dina besökare att skall tycka att dina publicerade pressmeddelanden är intressanta?
Studier visar på motsatsen att pressmeddelanden är det som minst påverkar konsumenters beslut, trots detta lägger företag enorma pengar på traditionell PR.

Vad du skall göra istället #1

Skriv om pressmeddelanden som blogginlägg eller som en nyhetsartikel, anpassa den för webben. Den bör innehålla följande element:

Bilder: Skapa en bild med rubriken i bilden, plus ytterligare bilder till innehållet
Formatering: Subheaders, punktlistor , fetstil, kursiv, skapa en dynamik i texten.
Länkar: länk till en annan tjänst, eller en länk till någon produkt eller tjänst
Marknadsföring: Rekommendationer från starka röster och call-to-action

Eller satsa på Native och Content Marketing eller Social Influencers istället.

2. Kassa Rubriker, var klar och tydlig samt ge en rekommendation

Många rubriker säger sällan vad företaget gör, eller vad det man skall läsa handlar om. Ofta är det en massa floskler om kvalitet och pris utan skäl om varför man skall köpa.

Besökaren måste direkt få svar på sin första fråga – är jag på rätt plats? Rubriken ska svara på denna fråga genom att uttryckligen berätta vad de får svar på när de fortsätter att läsa.

Ironiskt nog får man sällan svar på vad man får, bara ett pris och en rubrik som inte säger så mycket om vad man får. Eller bara en fråga om hur man vill ta del av erbjudandet utan att beskriva det.

Vad du skall göra istället #2

Gör om rubriken med en text som beskriver vad man får med en rekommendation om varför man skall gå vidare, berätta för varje besökare så att de på ett ögonblick, på några sekunder, skall vilja gå vidare.

Undvik att ställa frågor – ge rekommendationer.

Visa din webbplats till en komplett främling. Räkna till fem och stäng sedan ned. Sedan ställer du frågan ”vad minns du, berätta” Om de inte vet vad de får är rubriken för vag.

3. Social Media Ikoner i huvudet, godisfärgade exitskyltar

Trafiken i sociala medier är stor, du behöver öka på det och bidra med att slussa dina besökare dit. När besökarna lämnar din webbplats för gå till ett socialt nätverk, betyder det inte att de kommer att hjälpa dig att nå dina mål. Det är osannolikt att de återvänder då de hittade en massa andra intressanta saker där.

Där det finns trafik, finns det hopp. En besökare på din webbplats kan bli en kund eller rekommendera er till sina vänner. Besökare på YouTube är mer benägna att titta på video med katter. De flesta stora stora webbplatser har sociala ikoner i huvudmenyn som driver besökarna till Facebook, Twitter, Instagram, YouTube…

Vad du skall göra istället #3

  • Lägg till sociala medie-ikoner i sidfoten på din webbplats , snarare än i huvudet
  • Dämpa färgen på ikonerna så att de inte är så visuellt framträdande.
  • Länka bara till sociala nätverk om du verkligen är aktiv, med att både dela ditt innehåll och interagera med dina följare

4. Tillrättalagda bilder med plastiga människor

Bilder på människor är kraftfulla eftersom ansikten är så övertygande och personliga, de tilltalar till våra uråldriga primata beteenden. Från det att vi är spädbarn, tycker vi bättre om att se på ansikten än någon annan typ av bilder. Varje webbplats bör ha massor av bilder på människor där de interagerar med det ni vill förmedla eller sälja.

Men besökare kan se de returcherade bilderna på lång väg och man skyr dem som pesten då de är opersonliga, tillrättalagda och plastiga, dessa typer av bilder på människor är den värsta sorten. De känns inte äkta och det speglar av sig på din hemsida och dina erbjudanden.

Perfekt belysning. Fläckfria kontor. Etnisk mångfald. Ledig stil, men allvarligt det är inte på riktigt.

Vad du skall göra istället #4

Ta egna bilder på alla du möter och använd dem istället. Klä upp för en dag. Ingen budget? Ta ett selfie. Autentiska bilder konverterar bättre än de välpolerade.

5. PDF-filer, den antika upplevelsen på internet

Många av er kanske inte håller kanske inte med mig, men fortsätt läs och ta er en funderare. Här kommer några fördelar och nackdelar mellan PDF-filer och HTML-webbsidor.

PDF-filer kan komma högt upp i ranking, men vanligtvis är det bara en slump. Ingen skulle med allvar rekommendera att lägga upp en PDF-fil för att optimera sin hemsida för sök.

PDF-filer är lätta att skapa och enkla att ladda upp, men för alla som arbetar med content management vet att de är svåra att uppdatera.

De började ofta som ett Word-dokument. Det som är ännu värre, en PDF-fil kan innehålla virus.

6. Musik, man kan bli avbruten och mycket irriterad

Att lägga till ett exempel på detta skulle bara vara irriterande, du skulle har stängt ned den här artikeln för länge sedan.

Att lägga till musik (eller andra ljud) som spelas upp automatiskt som standard är riktigt dåligt. Det bryter mot all web-konvention.

Om du behöver fler skäl, här är några:

  • Några besökare kan lyssna på något annat på sin dator
  • Några besökare kanske inte har högtalare
  • Även om besökaren inte blir irriterad, kan deras omgivning bli det