Psykologisk prissättning – att sätta ett pris som slutar på :99 istället för :00 – kan göra stor skillnad när det gäller att maximera nätförsäljningen av varor och abonnemang.
Överraskande nog missar över 70 procent av e-handlare idag att använda den prissättningsmodellen och förlorar därmed miljoner i omsättning, säger Stripe.
”Att psykologisk prissättning fungerar för dagligvaror vet vi ju sedan decennier. Även många leverantörer av dyrbara lyxvaror använder sig av det. Alltså är det både märkligt och intressant att så många som 73 procent av världens onlinebutiker inte tagit till sig dessa insikter. Det visar att näthandeln har en enorm potential att dramatiskt öka sin försäljning – enbart genom att justera prisernas högra siffra,” säger Erik Olofsson, Nordenchef Stripe.
Psykologisk prissättning har länge varit känd och använts effektivt på konsumtionsvaror, som glass eller begagnade bilar. Men i den första studien av storskaliga shoppingtrender online, sammanställde Stripe mer än sex års anonymiserade data från över 100 000 Stripe-kunder och fann att prissättningsperspektivet även gäller online:
- Studien “Effekten av psykologisk prissättning för online-handlare” visar att online-återförsäljare och abonnemang som byter till en optimal prissättningsmodell – där priserna slutar med “9” istället för “0” – såg sina intäkter stiga med flera procentenheter. Trenden gäller alla varor, även lyxartiklar.
- Chockerande nog använder endast 27 procent av online-handlarna dessa prissättningsstrategier. Den stora majoriteten väljer fortfarande priser som slutar med “0” eller “5”, vilket kan kosta miljarder per sektor.
- Streamning av musik och videoinnehåll, som Netflix, Hulu och Spotify, använder alla psykologiska priser, medan andra betydande prenumerationskategorier, som media (New York Times) och direktabonnemang (BirchBox och Dollar Shave Club), missar möjligheten. Överraskande nog använder de bästa nationella mediebolagen, som The New York Times, The Washington Post och The Economist, avrundad prissättning – 10 dollar per månad i stället för 9:99 dollar. Det kan stå dem dyrt.)
Här kan du ladda ned hela studien:
Effect of Left-Digit Bias_Stripe Snapshot