En majoritet av alla svenskar har under de senaste tre månaderna betalat för TV-serier (58 procent), musik (57 procent) samt filmer (53 procent) på Internet och inköpen sker allt oftare via smartphones.
Det finns inget bättre exempel på hur världen digitaliserats än de förändringar som skett inom musik-, film- och TV-industrin. Det visar en ny global undersökning från SuperData genomförd på uppdrag av betalningstjänsten PayPal.
Svenskar spenderar en allt större del av sin hushållsbudget på digitala tjänster och ökningen av abonnemangsbaserade affärsmodeller är en trend.
Resultatet från undersökningen visar att digital underhållning, vilket inkluderar filmer, TV-serier och musik, ökar i popularitet. Enligt 53 procent av respondenterna är den främsta drivkraften bekvämlighet.
Mer resultat från undersökningen:
- Nästan varannan svensk (47 procent) säger att de tittat på filmer eller TV-serier genom en smartphone de senaste tre månaderna. Bland yngre personer (18-34 år) är siffran 61 procent.
- Kvinnor tittar främst på drama (73 procent), medan män föredrar action (75 procent) och yngre väljer komedier (81 procent).
- De främsta orsakerna till att betala för digitala produkter är på grund av att man inte behöver vänta (53 procent), att det tar för lång tid att hitta en fysisk butik (42 procent) och att priset är lägre (38 procent).
- Valet av film eller TV-program baseras primärt på rekommendationer (64 procent) följt av trailers och reklam (26 procent).
- De viktigaste faktorerna som påverkar valet av betalningsmetod vid inköp är om de är lätta att använda (59 procent), köpprocessens hastighet (44 procent) och möjligheten att spåra betalningsprocessen (19 procent).