Om du vill använda det senaste och hetaste inom Sök ska du lära dig allt om responsiva sökannonser.
RSA eller Responsiva Search Ads är Googles nya magiska trick för att få flera att klicka på just ditt företag. Vad det handlar om är en kombination av A/B-tester med en släng av AI – med andra Googles datorer testar vilka av textkombinationer som får flest klick och använder sedan dessa till olika internetanvändare.
“Responsive search ads let you create an ad that adapts to show more text—and more relevant messages—to your customers. Enter multiple headlines and descriptions when creating a responsive search ad, and over time, Google Ads will automatically test different combinations and learn which combinations perform best. By adapting your ad’s content to more closely match potential customers’ search terms, responsive search ads may improve your campaign’s performance,” skriver Google på sina supportsidor.
Du kan använda upp till 3 titlar samtidigt men lägga in i systemet upp till 15. Du måste ha minst 2 och max 4 beskrivningar. Utifrån alla dessa tar Google fram olika kombinationer.
Än så länge är RSA i beta, men det lär inte dröja förrän vi alla får sitta och komma på kombinationer för att slå konkurrenten.