Resultaten från Kantar Sifo visar bland annat att lyssnandet ökar och en nykomling petat Alex & Sigge från poddtronen.
Kantar Sifo som genomfört mätningen kommenterar resultatet:
Under sommarmånaderna (när denna mätning är genomförd) har Sifo sett att konsumtion av podcastslyssnande ökar, och kanske till viss del ersätter print och digital läsning. Det här avspeglar sig i mätningen då ökningarna i denna omgång är mer betydande än förra omgången.
Samtliga av de största poddarna med en räckvidd på över 40 000 lyssnare/vecka har ökat sedan förra mätningen (med undantag för Värvet). Samtidigt minskar 14 stycken av de mindre poddarna sin veckoräckvidd.
En podcast som sticker ut ordentligt är poddtoppens nykomling Skäringer & Mannheimer som klättrar upp som plats 4 med 225 000 lyssnare, efter SR poddarna men före Alex & Sigge som länge legat i topp för de kommersiella poddarna.
Podcastlyssnande ökar med 32 % på veckonivå sedan förra året (2017:2)
Sedan 2015 har vi kunnat följa en stadig ökning av podcastmarknadens utveckling i ORVESTO Konsument. Och ökningen av det generella lyssnandet på poddar fortsätter. Jämför vi utvecklingen 2018:2 med förra mätningen (2018:1) ser vi en ökning på strax under 9 % på veckolyssning. Tittar vi på veckolyssnandet för ett år sedan (2017:2) ser vi en mer betydande ökning på 27 %.