Att sitta och titta på serier eller filmer i sträck bara ökar och ökar enligt en ny studie genomförd av system- och teknikleverantören Arris. Studien frågade 10 500 personer i 19 länder världen över om deras TV-vanor. 37 procent svarar att de tittar på vanliga TV-skärmen medan hela 32 procent säger att de tittar på datorn. Bara 11 procent tittar med sin surfplatta.
“Binge watching” – att sträckkolla serier på nätet – blev ett av 2013 års hetaste ord och trenden bara fortsätter.
– Majoriteten av TV-tittarna idag ser ofantliga mängder rörlig bild i sträck. Hela 80 procent av respondenterna i vår undersökning, alltså 8 av 10, svarade att de är binge watchers, säger Sandy Howe, SVP Global Marketing på Arris Group, till TV-Nyheterna.
Sandy Howe avslöjar att gratistjänster är de vanligaste som vi konsumenter använder för att komma ikapp tittandet av serieavsnitt eller filmer. Av alla som använder dessa tjänster ser 51 procent på filmer. Nära 10 procent uppger i undersökningen att de skulle kunna tänka sig att betala för en tjänst som ger dem möjligheten att ladda ner och kunna se en hel TV-serie i ett svep – som med exempelvis Netflix.
Det är framför allt den yngre målgruppen som hakat på den nya tittartrenden. Och det är med dem i åtanke som ordet “binge watching” myntats.
Det märks i vänskapskretsen att TV-tittandet på en vanlig TV börjar sakta att försvinna. Varför köpa eller ha en TV när datorn eller plattan ger samma tillfredställelse?