Från vem tar du helst råd från? En nära vän eller ett företag och deras varumärke? Svaret är självklart en vän. På webben kan definitionen av “vän” idag även vara social influencers.
Influencers har en mycket stor påverkan på människors beslut. Studier visar att hälften säger att de är beroende av rekommendationer från influensers när de skall fatta ett köpbeslut.
Fundera själv hur du gör när du skall köpa något på nätet, ofta tittar du på dina vänners – eller personer som du litar på – omdömen. Detta öppnar upp otroliga möjligheter för den smarta marknadsföraren att nå sin publik genom personer som verkar i sociala medier inom samma område.
“De personer som vi följer på nätet litar vi på – genom att samarbeta med personer som har en rätt (framförallt aktiv) publik kan man nå otroligt bra resultat.”
Men influencer marketing är ingen enkel standardlösning, man måste hitta partnerskap som känns äkta och trovärdiga. Dåliga samarbeten kan göra mer skada än nytta, risken är att du förlorar kunder till dina konkurrenter med felaktiga val av influencers.
Det finns otroligt många tips hur du skall lyckas med din influencer marknadsstrategi – men alla är tyvärr inte korrekta. Influencer marketing behöver inte vara kostsamt och du måste inte alltid betala för dina samarbeten.
Här är fem av de största myterna kring influencer marketing
1. Influencer marketing är dyrt och ineffektivt
Dåliga samarbeten är dyra och ineffektiva, bra samarbeten är otroligt kostnadseffektiva. Det är precis som med traditionell reklam, har du fel budskap till fel publik är du dömd att misslyckas.
När man skall jobba med influencer marketing är det otroligt viktigt att man gör sin hemläxa innan man kör igång, gör research om vilka som köper era produkter och tjänster. Om ni skall hitta nya målgrupper, ta reda på vad de vill ha innan ni försöker trycka på dem något som de inte är intresserade av.
När ni har full koll på er målgrupp gäller det att hitta rätt influencers som har kontakt med samma publik och delar era värderingar, så att de enkelt kan kommunicera och dela med sig av era produkter och tjänster. A och O är att de faktiskt gillar och använder era produkter om de skall prata om dem och lyfta fram dem till sin publik på ett äkta sätt.
2. Du måste betala för samarbeten med influencers
Kompensation är ett av de mest diskuterade ämnena inom influencer marketing. Hur ser en affär ut som både respekterar influencernas tid och bidrag, samtidigt som du upprätthåller ett äkta förhållande?
För de flesta influencers är pengar inte den viktigaste delen. Oavsett hur mycket du erbjuder, om partnerskapet inte är meningsfullt för den personens publik, kommer han eller hon inte att acceptera det. Så se till att du riktar in dig på influencers vars expertis, värderingar och intressen är anpassade till ditt företag och varumärke. Detta kommer att säkerställa det mest ömsesidiga och fördelaktiga partnerskapet för er båda.
Kompensation kan också innebära olika saker för olika influencers. Även om vissa vill ha ekonomisk ersättning, kan andra vilja ha andra konkreta fördelar. Kan de vara en del av er företag, kan ni utveckla produkter och tjänster under influencers namn? Sitter du på ett hett företag kan det vara så att det kan vara bra för influencers att vara flaggperson och detta kan istället vara en slags kompensation om ni kan bidra till att utöka deras räckvidd.
3. Influencer marketing är inte reklam
Helt fel, så fort man har ett monetärt samarbete infaller det under reklam och måste därmed markeras som reklam.
Vi har sett flera uppmärksammade fall där företag har samarbetat med influencers som har pratat om företagets produkter och tjänster i ett sponsrat samarbete utan att det har markerats som reklam. Detta är bara dumt och vilseledande för alla parter. De företag och influencers som tror att man får bättre effekt om man inte markerar budskap som reklam underskattar människor, det är otroligt tydligt när det är ett sponsrat samarbete.
Man skapar en dålig relation med sin publik och det kan rent av vara skadligt för varumärket som ingår i ett samarbete med sponsrade inlägg som inte markeras som reklam. Sist men inte minst kan det dessutom kosta pengar om man bryter mot lagar och förordningar.
4. Man skall jobba med influencers med många följare
Detta är en kvarleva från att köpa räckvidd, det handlar inte hur stor publik influencers har. Det handlar om att de har rätt publik, som dessutom är engagerad och gillar det man har att säga så att man faktiskt får effekt.
Flera svenska kändisar har otroligt många följare, men det betyder inte att deras anhängare är rätt publik för ditt varumärke. Faktum är att tonåringar är sju gånger mer emotionellt knutna till YouTube-personligheter än traditionella kändisar. Så om du vill komma i kontakt med dem är inte ens vara meningsfullt att jobba med en stor kändis, då de många gånger inte vet vem han/hon är.
När du letar efter en influencer att arbeta med, se till att han/hon har en röst i din bransch och att din publik har förtroende för den personen.
5. Det är omöjligt att mäta ROI på influencer marketing
Allt går att mäta och se vilken effekt de har gett, det är fullt möjligt att upptäcka huruvida ditt influencerprogram är framgångsrikt eller inte.
Du måste dock börja genom att definiera dina mål. Det hjälper dig att bestämma vilka mätvärden som ska mätas. Vill du öka varumärkeskännedom? Spåra sociala aktier och engagemang? Vill du att din målgrupp skall vidta en specifik åtgärd? Vill du följa klickfrekvenser och konverteringar?
När du ber influencers att dela innehåll, använd speciella url-länkar som du kan spåra då kan du se hur många klick som influencern specifikt får och hur de konverterar.
Sammanfattning
Influencer marketing är den personliga rekommendationen som har flyttat ut i sociala medier. Vill du att någon skall rekommendera ditt företag, varumärke eller produkt till andra är detta den optimala kanalen.