Blå, röd, gul eller svart vilken färg ska du välja till ditt företag?

En av de svåraste uppgifterna man har när man startar något nytt är att välja färg. Ska det vara blå, grön, gul, orange och vad betyder egentligen färgerna? Här får du svaret.

Det verkar ibland som att en klar majoritet av alla företag väljer en blå färg för sina logotyper eller hemsidor. Men för detaljhandeln är det ofta den röda färgen blir valet eftersom den står ut lite mer.

Oavsett valet får du ofta leva länge med det. Färgen, namnet och stilen hör ju ihop med varandra och sätter tonalitet för just ditt företag.

99designs, som är en frilansplattform har kartlagt vilka färger som är vanligast och vilka företag som väljer vilken färg. I kartläggningen granskade de 14.000 logotyper från hela världen.

Resultatet visar att blå är den färg som ofta väljs av företag inom revision, hälsa, teknik, mäklare, marknadsföring och PR.

Här är en kort sammanfattning av resultatet:

Logotyper för företag som jobbar med hälsa är blå i 85 procent av fallen. Men även vit och grön dyker upp i den branschen. Blå ger associationer till “kunskap, lugn, säkerhet och förtroende” kommenterar Pamela Webber från 99designs. “Trots att gul och rosa är både vänliga och välkomnande färger är det inte många som väljer dessa i hälsobranschen”.

Advokater väljer oftast en dominant färg – oftast blå, grå eller svart.

Mäklare ser sig själva som färgglada men två tredjedelar väljer ändå färgen blå. När det handlar om pengar gäller det att inge förtroende.

Revisorer väljer också oftast blå men även svart och vit. Två av de största företagen PWC och Deloitte har dock lämnat fållan och valt gul och orange.

Lantbruk väljer oftast jordfärgerna grön, brun, gul och röd.

Techföretag väljer oftare blå, vit, svart och röd.

Detaljhandeln favoriserar den röda färgen. Röd fångar vår uppmärksamhet och är anledningen till varför alla stop-skyltar har just röd färg.

Marknadsförare och PR-företag väljer blå. Nära hälften (43 procent) av loggorna i kartläggningen hade den färgen. Svart är också en populär färg för att symbolisera “inget strul, vi menar business”.

“The marketing industry is a bit of a paradox when it comes to marketing logo colors. Many brands want to appear young and modern, but they don’t want their logos to stray too far from the traditional. And considering some of the bigger agencies date back to the 1800s, what you get is a lot of logos modelled on old-fashioned trends but with noticeably modernized upgrades.

“The challenge in choosing the right marketing logo colours, at least today, is to appeal to both sides. Communications brands want the professionalism of yesterday with the dazzling appeal of tomorrow. Logos have to be flashy enough to attract clients, but formal enough to be taken seriously,” kommenterar Pamela Webber från 99designs.

Här kan du läsa lite mer och även se grafer.