Keymetrics

Nytt e-handelsinitiativ som riktar sig till äldre

Niklas Ankar som är grundare av seniorklädesmärket Ankar Senior har tagit fram en kollektion som riktas till seniorer. Tanken är att sälja kläder på nätet som är både snygga och praktiska.
Niklas Ankar​ har en gedigen bakgrund i modebranschen där han varit verksam i New York, Paris, Barcelona – och i Sverige. Under sin fyrtio år långa karriär har han bland annat varit chefsdesigner på Gant, och rest världen runt för att hitta de bästa leverantörerna för varje typ av plagg.
Det var denna stora erfarenhet som ledde till att Niklas i början av 2016 plötsligt upptäckte att det finns ett stort tomrum i klädmarknaden, ett behov av uppdaterade klassiska plagg och klassiskt mode för seniorer som inte alltid har möjlighet att shoppa sina egna kläder.
Niklas, varför startade du Ankar Senior?
– Jag startade Ankar Senior för att jag efter att min svärfar började bli till åren såg det tydliga hålrummet på marknaden. Det fanns helt enkelt inte stiliga kläder anpassade efter de behov som seniorer har.
Vad för typ av behov är det du menar?
– Det kan handla om materialval, extra mjuka och följsamma textiler, eller helt enkelt att man när man blir lite äldre kan ha svårt att knäppa och knäppa upp en vanlig skjorta. Allt det har vi tänkt på när vi tagit fram vår herr- och damkollektion.
– Jag har sett med egna ögon vad kläder kan göra för självkänslan och självförtroendet – det är fantastiskt och det är en stor del av vad Ankar Senior står för.
Vilka typer av kläder kan vi hitta där?
– Vi gör idag en smygpremiär där vi släpper skjortor och blusar med vårt unika knappsystem Easy Button, gjort speciellt för de seniorer som har lite svårare att knäppa knappar. Till hösten släpper vi fler plagg för en komplett Ankar Senior-garderob, avslutar Niklas Ankar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vi pratar med Josefin som jobbar med Advanced Analytics och Artificial Intelligence på SAS Institute