Babyshop tror på omnikanal och kommer öppna fler butiker

Omnikanal är ju ett hett ämne för såväl traditionella detaljhandlare som vill satsa mer online för att ta del av den växande e-handeln, som för e-handlare som vill starta fysisk butik för att på det sättet komma närmare sina kunder och kunna erbjuda mer service.

Nätbokhandeln Adlibris är en e-handlare som flaggat för att man 6062.html” target=”_blank”>kommer öppna sin första fysiska butik i Stockholm i slutet av oktober i år och att den butiken kan följas av butiker även i Göteborg och Malmö. Men vad krävs av en e-handlare för att lyckas med fysiska butiker? Och vad ska man tänka på inför en satsning på omnikanal?

Vi har träffat Marcus Tagesson, en av grundarna bakom Babyshop, en e-handlare som öppnade sin första butik 2013 (på bästa läge i Sturegallerian i Stockholm) och som via ett förvärv tidigare i år nu också har 15 fysiska butiker i Norge, för att höra mer om Babyshops erfarenheter av omnikanal.

Marcus Tagesson - grundare - Babyshop

Hur startade ni Babyshop och hur har ni lyckats växa till det företag ni är idag med 200 anställda och kontor i tre länder?

– Vi startade Babyshop 2006, min fru och jag, samtidigt som jag pluggade på juristlinjen. Jag har alltid varit intresserad av att starta bolag och skriva affärsplaner, så när jag kom på idén med Babyshop skrev jag upp namnet på ett bokmärke och när jag någon månad senare kollade upp domänen, så visade den sig vara till salu. Då åkte min fru och jag ner till McDonalds vid Slussen och köpte domänen för 7.000 kr och sedan var vi faktiskt live några månader senare. Det gick rätt snabbt när vi väl hade bestämt oss. Det var ju en ren affärsidé, vi hade ingen speciell erfarenhet av produkter för barn, men vi såg att det inte fanns så mycket konkurrens på nätet.

Och när gick ni utanför Sveriges gränser med Babyshop?

– Ganska snabbt efter lanseringen i Sverige försökte vi köpa Babyshop.com för vi ville ju kunna växa utanför Sverige.  Men det tog två år innan vi lyckades. Den ägdes av General Electric och det var en stor, hierarkisk organisation, men vi lyckades till slut komma igenom med hjälp av en mäklare på Sedo. De såg över sin domänportfölj vid samma tid och kom tillbaka med ett pris på 400.000 USD. Vi landade sedan på 90.000 USD. Så då tog vi lån på lägenheten och köpte domänen. Vilket var helt galet för man insåg ju inte att man hade riskerat hela sitt hem och hela sitt vuxenliv – om det hade gått åt skogen… När vi fått tag på domänen så översatte vi till engelska relativt omgående och lanserade en engelsk version 2008, och rätt snabbt började vi få in beställningar från en massa länder.

Och sedan växte ni i rätt många år utan att ta in externt kapital?

– De första sju åren växte vi själva, med eget kapital, men våren 2013 tog vi in våra första externa pengar när Verdane Capital investerade i Babyshop. Vi ville göra ett förvärv av nummer två på den svenska marknaden (Oii Design), och det var samma år som vi öppnade en fysisk butik, så pengarna från Verdane gick till att köpa en konkurrent och öppna en fysisk butik  – och bygga varulager, som behövde utökas i takt med tillväxten. Men redan ett år senare började vi titta på nya förvärv och då sneglade vi framför allt på ett norskt bolag som också hette Babyshop.

Men det blev ett förvärv i England först?

– Ja, samtidigt som vi tittade på det norska företaget fick vi ett tips från England om att AlexandAlexa var ute för försäljning, så det blev den butiken vi köpte först – i slutet av november 2014. Och sedan förvärvade vi även det norska bolaget i april 2015, så det är bara fyra månader gammalt.  Så det blev ett par finansieringsrundor till.

Och det blev också en hel del fysiska butiker via ert norska förvärv?

– Ja, innan de senaste två förvärven hade vi också hunnit öppna en butik i Stockholm och var väl på väg att öppna någon mer, men sen så fick vi ju mycket offline från Norge genom de 15 butiker som kom via förvärvet. Men vi tittar på var vi skulle kunna öppna fler butiker även i Sverige och vi tror ju på omnikanal – vi vill skapa en stark närvaro på de marknader som vi ser som nyckelmarknader.

Så det kommer bli fler butiker?

– Ja, vi kommer exempelvis öppna butik i England, men också på andra marknader i Norden och även en butik till i Stockholm kan bli aktuell. Tanken är ju att butikerna ska tjäna pengar, eller åtminstone gå break-even, men det finns det väldigt många andra värden i att ha en fysisk butik. Så vi driver nog vår butik i Stockholm på ett annat sätt än om man bara skulle ha en fysisk butik.

Vad skiljer ert sätt att driva en fysisk butik från butiker som saknar nätbutik?

– Vi försöker ha events åtminstone en gång per kvartal, som ska vara stora och bra event som riktar sig mot butikskunder, onlinekunder men även t ex bloggare och andra ambassadörer. Vi vill ju få en hype kring butiken, som även skapar en hype kring onlinebutiken. Vi har dessutom samma affärssystem, så allt flödar igenom samma system och vi får ihop all statistik och all kunddata, vilket också innebär att kunder kan beställa på nätet och hämta ut i butik, eller beställa i butik och få varor hemskickade. Då bjuder vi på frakten – hem till kunden eller till butiken, om kunden vill hämta upp produkten där någon dag senare. Vi ser ju gärna att de kommer till butiken igen för det kan ju i sin tur driva merförsäljning.

Och vad är det bästa med en fysisk butik jämfört med en nätbutik?

–  Service! Vi kan ju till exempel hjälpa våra kunder att montera barnvagnar om de kommer till vår butik, vilket blir något extra utöver det vi kan göra online.

Vad skulle du säga – med er erfarenhet – att man som e-handlare bör tänka på om man ska öppna butik? 

– Se till att ha ett affärssystem som kan hantera omnikanal, ett system som kan både online och offline. Systemstöd är viktigt.

–  Sedan måste man ha råd att satsa för en fysisk butik tar tid att räkna hem. För oss tog det nog 1,5 år innan butiken började bära sig själv, så det är mycket investeringar i början. Saker som man inte tänkt på kan dyka upp, vi hade t ex problem med stölder i början så vi fick investera i större säkerhetssystem och väktare.

–  Men samtidigt ser många e-handlare en uppgång i sin e-handel i den geografi där de öppnar butik och det är även vår erfarenhet. Stockholm går ju till exempel väldigt bra för oss. Nu har vi en centralt belägen butik vilket passar oss och vårt varumärke, men om man behöver ha en jättestor butik för att man har den typen av varor, t ex möbler, så det är det ju svårare då kostnaden blir högre.

Och vilka utmaningar har Babyshop kvar kring omnikanal?

– Vi tror verkligen på omnikanal och på extra fokus på kvalitet och service, som alltid varit en viktig del för oss som specialister inom vårt område. Vi vet även att kunder hellre köper av specialister än av generalister – och det vill vi förstärka. Sedan har vi absolut en del utmaningar kvar, framför allt länken till nätet och hur vi kan förstärka den ytterligare. Vi tittar på det just nu, hur vi kan ge våra kunder en riktigt skön upplevelse i butik, det kan bli någon form av skärmar men vi har inte riktigt hittat det rätta alternativet än.