Amando är ny dejtingapp som vill få dejtarna att fokusera på presentationen istället för bilden. Bakom appen är Karo Hajrapetian som är 19 år och satsar helhjärtat på sitt bolag. Här berättar han om hur det är att starta bolag och hur han ser på framtiden.
Vem är det som jobbar med Amando idag?
I dagsläget är det bara jag, Karo Hajrapetian som arbetar med Amando. Jag är då grundaren och VD och har arbetat med den här idén i några månader.
Varför bestämde du dig för att göra en app inom dejting? Och är du inte för ung för att driva bolag?
Jag tyckte att det fanns ett hål i dagens online dejting marknad där dagens dejting applikationer var väldigt utseendefixerade och inte tog hänsyn till människors personlighet. Exempelvis Tinder som enbart tar hänsyn till utseende och där man gillar eller ogillar en person baserat på hur de ser ut. Det finns också tjänster som Match.com som tar hänsyn till personlighet men Match.com är väldigt tidskrävande och ganska dyr. Jag ser Amando som en perfekt kombination av Tinder och Match.com där man snabbt kan välja att gilla eller ogilla en person men istället för att kolla på en bild av dem får man läsa en kort beskrivning om dem.
Jag tycker inte ålder ska spela någon roll om man vill starta ett bolag eller inte. Har man en idé som man tror på bör man satsa på den oavsett hur gammal eller ung man är. Även fast jag inte har så stor erfarenhet ser jag det bara som en fördel där jag kan bryta gamla tankesätt och göra saker på nya sätt. Som du sa så har du själv också startat projekt i min ålder så du vet ju i första hand att det går.
Hur kommer det sig att du valde att ta bort profilbilder på de som vill söka kärleken i appen?
Jag tyckte att människor istället skulle fokusera på varandras personlighet istället för utseende. Det är svårt att veta vem en person är bara baserat på utseende och jag tror att många människor bryr sig om mer än utseendet. Man vill istället veta vem personen är, vad deras intressen är och veta om deras personlighet klickar.
Man kan efter att man matchat med någon välja att när som helst dela bilder med den personen i chatten, alltså delas bilden då bara med den personen man chattar med.
Vad är målet – världsdominans eller bli uppköpta av exempelvis Match.com?
Det stora målet är att bli go-to applikationen för online dejting i hela världen. När människor funderar på att dejta online ska Amando vara det första de tänker på. Ett mer kortsiktigt mål är dock att lansera i Sverige i slutet av mars och börja bygga en användarbas, sedan ta in en investering för att kunna expandera stort och snabbt.
Hur tror du att den digitala världen kommer att se ut om 10 år?
Jag tror inte det kommer ske så drastiska förändringar inom de nästkommande 10 åren – att vi kommer börja gå runt med inplanterade chip, ha flygande bilar och kunna teleportera oss. Men jag tror absolut att mycket kommer förändras, det är bara att se hur mycket som hänt de senaste 10 åren. VR glasögon tror jag kommer slå igenom stort och utnyttjas på flera håll som inom film och tv-spel osv. Jag tror också Artificial Intelligence kommer slå igenom där man kommer hitta ett sätt att kunna erbjuda det till den stora massan och att det kommer genomsyra stora delar av våra liv.