periscope_front_test

Vi har testat Periscope – så här fungerar appen

Vi har testat den senaste trenden –  att liveströmma det som händer hos dig just nu. Med appen Periscope från Twitter är det superenkelt att med bara några knapptryckningar bli en egen TV-station.

Periscope finns idag både till Android och iPhone. Allt du behöver för att komma igång är ett Twitter-konto som du använder för att logga in till Periscope (Twitter äger appen Periscope).

När du väl loggat in möts du av några val. Du kan antingen titta på liveströmmar som du redan favoritmarkerat, söka i den globala listan över alla liveströmmar eller starta din egen liveström.

Eftersom det är första gången du använder Periscope klickar du på alternativet som visar globala liveströmmar.

periscope_global_lista

Som du ser ovan får du upp en lista med personer som liveströmmar just nu. Där kan du enkelt klicka på den ström du vill titta på.

Här är ett exempel med en TV-station som visar en bakom-kulisserna-ström med sina nyhetsankare. Mellan reportagen pratar de till tittarna i Periscope och svarar på kommentarer som tittarna skriver.

periscope_TVstation

Till vänster ser du alla kommentarer som rasslar förbi. Det är ganska svårt att följa alla kommenterar då det går för fort. Eftersom det går för fort att se kommentarerna kan man bara plocka ut några stycken, vilket får de som skriver kommentarerna att repetera sina, och allt blir grötigt.  Till höger ser du hjärtan som flyger förbi. Du kan skicka ett hjärta till den som liveströmmar genom att klicka på skärmen. Vissa personer gillar verkligen att skicka hjärtan så det flyger även hjärtan i en rask takt. Längst ned till höger ser du antalet personer som är inloggade och tittar på liveströmmen.

I nedan ström är det ett gäng som sitter hemma och tänkte att de delar sin kväll med andra via Periscope. De sitter och pratar om vardagliga saker, som man gör en fredag. Till sitt fredagsmys fick de även 71  gäster som loggade in till deras liveström. Alltid mysigt med fler.

periscope_fredagskvall

Tjejer lockar killar och killar fastnar för tjejer. Den här tjejen har kommit på att hon är en populär person på internet med sin liveström. Killarna frågar saker som ”hur lång är du?”, ”visa dina ben?”, ”puta med munnen?” samt intimare frågor. Tjejen verkar uppskatta den nya uppmärksamheten hon får och samtliga killar som tittar på hennes liveström är tillfreds med att titta. Internet i sin enklaste form helt enkelt.

periscope_tjej

Periscope är ett intressant koncept men på inget sätt nytt. Att kunna liveströmma gjorde vi redan på tidigt 2000-tal men att kunna göra det så enkelt och via mobilen är lite nyare. Kommer ihåg när jag själv var på en Quake2-träff (dataspel) i Stockholm och en av killarna som var där hade en Nokia Communicator som kunde ta bilder. Han hade gjort ett litet program som kontinuerligt tog bilder och lade upp på internet, där hundratals fans satt och tittade på träffen. På den tiden krävdes det tekniska kunskaper för att kunna åstadkomma det som Periscope gör med några enkla knapptryckningar. Nu kan alla liveströmma, på gott och ont.

Eftersom vem som helst kan använda Periscope blir också resultatet därefter. Flera liveströmmar heter ”test” och andra ”hej hej”. Det kommer att dröja ett tag innan liveströmmarna får sina trogna producenter och fans, precis så som det tog 10 år för YouTube att bli en av våra mest populära kanaler. Nu kanske det inte dröjer 10 år för Periscope men ett par år lär det nog ta ändå.

Ett intressant sätt att använda Periscope på är när man är ute i fält och vill strömma till sin redaktion där hemma. Med några enkla knapptryckningar blir det en liveström som kan fångas upp och strömmas vidare på webben.  Ett annat exempel är som TV-stationen i ovan gör, nämligen att visa bakom kulisserna, det vill säga hur det verkligen är på plats.

Det ska bli intressant att följa Periscope och konkurrenten Meerkat som just nu banar väg för en nya era av liveströmmar. Det är ändå dit vi är på väg oavsett vad själva appen heter.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>