Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook Live eller Twitter Periscope – vem är bäst?

Facebook och Twitter är de största konkurrenterna när det kommer till den senaste trenden på internet, alltså live-streaming. Men vad är respektive tjänsts fördel – och vilken ska man använda för att nå ut med sin marknadsföring?

Live-streaming och videomaterial överlag har exploderat på nätet, såpass att en framträdande Facebook-chef tror att texten snart är död på sociala medier. Oavsett om detta är sant eller inte är det utan tvekan ett medium med stora användningsområden. Med denna nya teknik kan annonsörer nå ut till unga användare, som oftast är de som tittar på just videomaterial online.

Läs mer: Inom fem år är det bara video på Facebook

Nu verkar det som att Facebook – som har en enorm tillgång till resurser och mer eller mindre äger sociala medier – är den självklara vinnaren. Fullt så enkelt är det dock inte, och både Facebook Live och Twitter Periscope har sina unika fördelar.

Fördelarna med att välja Facebook Live är;

  • En bred användarbas (kring 1,2 miljarder användare!).
  • Företagsnärvaro – live-sändningar kan andas nytt liv i företagssidor som inte riktigt får sin beskärda del av engagemangsnivåer.
  • Resurser – Facebook har kontrakt med 140 olika innehållsaktörer, bland annat jättar CNN och Buzzfeed. Detta underlättar förstås möjligheterna för framgångsrik exponering.

Periscope har dock sina positiva sidor, som trots att de är något (okej, avsevärt…) mindre än Facebook Live ändå gör dem till bra kandidater till att bli de stora vinnarna i live-streamingkampen:

  • Coolhetsfaktorn – Twitters användare är generellt yngre, bor i stan och är mer diversifierade, mer utbildade än fejjans användare. Nu när Twitter och Periscope integreras kommer det att märkas på live-plattformen.
  • Extrafunktioner som sändnings-flikar, mätverktyg och rit- och reaktionsfunktioner gör att Periscope kan ha en fördel mot sin konkurrent.
  • Innovation – Periscope har just startat en serie av nya funktioner som drönarintegrering, sökfunktioner, autospar och Twitter-kommentarer; något som visar på tjänsten innovationsmöjligheter.

Valet av live-tjänst är därför upp till dig. Men oavsett vilken av tjänsterna du väljer, så är det viktigt att tänka på sådant som att du är helt säker på att du äger materialet (copyrights!).

Andra saker som inte är juridiskt avgörande men som är smarta att ha i åtanke är att live-sändningar är svåra att ”skripta”, och att det oförutsedda lätt kan ske. Detta gäller inte bara filmmaterialet, utan även sådant som användarkommentarer som ju kan vara svåra att överblicka och moderera.

Om du vill använda dig av nya metoder som live-streaming för din digitala annonskampanj ska du klicka här.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>