Markely har gjort en jämförelse i nivån av engagemang mellan sponsrat och “organiskt” (alltså icke-sponsrat) innehåll. Det visar sig att kritiken mot sponsrade artiklar – att konsumenterna ser igenom innehållet och bara ser ett försök att sälja dem något – inte behöver vara rätt. Båda metoderna kan fungera på samma nivå.
Marketing- och infuencerföretaget Markely har gjort en datajämförelse på Instagram kring engagemangsnivåer på sponsrat och icke-sponsrat innehåll (“likes” och kommentarer, till exempel) och relaterade det till mängden följare.
Det verkar som om icke-sponsrade inlägg och sponsrade sådana hade en nästan identisk nivå av mängden likes jämförd med sponsrade sådana; 0,027 procent för sponsrat innehåll och 0,025 för icke-sponsrat, för Instagramkonton med färre än 10 000 följare.
Läs mer: Här är de största varumärkena på Instagram i april
När det kommer till stora företag och varumärken som hade konton med mellan 250 000 till 500 000 följare så låg siffrorna på 0,019 för sponsrat och 0,017 för icke-sponsrat.
Markerly tolkar detta som att “stigmat som många försöker porträttera kring sponsrat innehåll gällde dess tidiga dagar – konsumenterna skräms inte längre bort av sponsrat innehåll”.
I alla fall inte när det kommer till Instagramkonton!
Behöver du hjälp med att optimera din annonskampanj på sociala medier som Instagram? Klicka här.