Om du gillar amerikansk fotboll eller vill ha koll på framtidens streaming-TV så kan detta vara intressant. Facebook ger sig in i det tuffa spelet och tänker vara med på att buda om rättigheterna till kommande säsongs NFL-matcher.
Thursday Night Football sänds, som namnet antyder, på torsdagar och de traditionella rättigheterna har redan sålts till CBS och NBC. Nu är det alltså de digitala rättigheterna det handlar om – och detta ser Facebook som sitt tillfälle att ge sig in i matchen.
Läs mer: Bilder från Facebooks kontor
Många har undrat om inte Facebook, vars grundare Mark Zuckerberg påstås vilja satsa stenhårt på att vara störst även inom live-video. Om man tar hem spelet så kan det hända att vi får erfara något nytt när det kommer till onlinesport. Facebooks Dan Rose, Vice VD från samarbetsavdelningen, säger kryptiskt att det “finns många olika vinklar att jobba med”.
Men det finns fler spelare på planen (ursäkta spelmetaforerna!), och Facebook budar emot andra jättar såsom Amazon, Verizon och eventuellt även Yahoo. Hur mycket hela kalaset kommer att kosta, men de stora CBS och NBC fick betala 225 miljoner dollar (strax under två miljarder kronor) för att visa spelen på “normal-TV”…