YouGov har tagit fram rapporten ”E-handeln för kläder och skor”, som belyser olika konsumentgrupper och vilka parametrar som får dem att välja nätbutikerna och vad som kan få dem att lämna kvar varor i den digitala inköpskorgen.
Fri frakt är viktigast för konsumenterna
Undersökningen visar att service och bekvämlighet är den stora fördelen med e-handeln. Det viktigaste för alla konsumentgrupper är att kunna handla när man har tid. Men det finns också stora skillnader mellan kvinnor och män och deras preferenser inom e-handel.
Fri frakt är viktigast för både män och kvinnor när de handlar på nätet och hälften av konsumenterna har avbrutit ett köp på grund av att frakten är för dyr. För svenska kvinnor är det dock viktigare med fri frakt och retur än det är för svenska män. När män klickar hem nya varor till garderoben är det viktigare för dem att hitta bästa pris på marknaden (41 %) än det är för kvinnor (30 %). För kvinnorna är i gengäld utbudet av varor viktigare (52 % mot 35 % av männen).
Ett exempel från rapporten är att svenskar som köper sportkläder och sportskor på nätet oftare jämför priser innan de köper – 24 % jämförde priser på flera sajter innan de genomförde sitt senaste köp och 36 % använder appar när de handlar.