Så här analyserar du din hemsida

“Set it, and forget it” är allt för vanligt när man precis lanserat en ny hemsida. Mycket energi går åt till att ta fram webbdesign och lansera – när den är live dalar intresset. Presterar den nya hemsidan ens bättre än den förra? Här är konkreta tips för hur du kan analysera din hemsida.

Här kommer våra konkreta tips för hur du kan få bättre insikt i hur väl er hemsida presterar.

Google Analytics

Google Analytics är ett underskattat verktyg. Många har installerat det, kollar på sin trafik – men inte mycket mer än så. Lär man sig använda Google Analytics kan man börja förstå besökarna ganska väl.

Beteendeflöde:

Här ser ni besökarnas flöde. Här upptäcker man ofta att oviktiga sidor för får mycket trafik som istället hade kunnat gå till rätt sidor.

Flerkanalstrattar:

Med flerkanalstrattar ser ni hur de som väljer att kontakta er når er. För många är det en längre process där man först ser er på Facebook, läser i er blogg via organiskt sök, men väljer att besökare er hemsida direkt två veckor senare. Denna beslutsprocess ser ni direkt med Google Analytics och ger er en känsla för hur man ska prioritera kanaler.

Google Analytics innehåller fler guldkorn. Om ni inte sett ovan tips finns det absolut mer att hämta här.

Hotjar

Hotjar är ett verktyg som kostar – men som är värt varenda krona. Ni får en rad verktyg som hjälper er öka er försäljning. De två vi använder oftast är:

Heatmap
Vilket gör det möjligt att se hur djupt besökaren scrollar och var de klickar. Detta ger bra insikt i var besökaren ger upp och lämnar hemsidan. Vanliga åtgärder är att korta ner text, skapa tydligare knappar eller byta ut bilder.

Inspelningar
Hotjar kan spela in besökaren så att ni kan studera hur de rör musen mer exakt. Detta brukar ge bra insikt vad besökaren missförstår med hemsidan. Vanliga åtgärder här är att ändra hierarki, kontrast och storlekar.

Google Webmaster Tool
Börja med att skapa ett konto på Google Webmaster Tool. Efter några dagar kommer kontot innehålla förbättringsområden för 404 sidor, responsive och andra tekniska rekommendationer. Här kan ni samtidigt lägga in er Sitemap om ni har en sådan och begära att indexera nya sidor till Google.

Vad många missar är att kolla upp hur väl deras beskrivningar på Google presterar. Går dessa dåligt kan ni öka er trafik ganska snabbt genom att förbättra er copy.

GTmetrix och Google PageSpeed insight

Både besökare, potentiella kunder, och Google gillar snabba hemsidor. Vissa nya hemsidor kan vara fyllda med häftiga funktioner som också gör hemsidan långsam. Prova GTmetrix och PageSpeed Insight.

De absolut lättaste och mest effektfull åtgärder är att:

  • Aktivera cache tillägg/plugins
  • Komprimera bilder

Löser ni detta kommer ni märka att hemsidan blir snabbare. Nu är nedan ett bra resultat. Men vanligtvis finns det en del rödmarkerade punkter ni bör hantera. Resultat från GTmetrix.

Rekommendation från vår webbyrå

Skapa en hemsida som ni vet att ni kan kontrollera, uppdatera enkelt och att ni inte låst er. Samla in så mycket data som det bara går och för riktiga användartester där potentiella kunder får berätta vad de tycker om hemsidan.

Gör ni detta bra kan ni enkelt ändra er konvertering på hemsidan från 2 till 3 procent, vilket innebär en 50% ökad försäljning via hemsidan. Antingen får ni in fler kunder – eller så kan ni minska budgeten på era kampanjer. Det kan vara den billigaste investeringen ni gjort.

Webben förändras. Förändras med den och utnyttja att konkurrenter rör sig långsamt och generellt sett är emot förändringar.

Artikeln är skriven av:
Sunbird
Vi jobbar med webbdesign och Google-optimering.