Keymetrics

Här är medierna som visar fejksiffror på Ocast

Ocast fortsätter att publicera fejksiffror för några av Sveriges medier. Varken medierna eller Ocast verkar bry sig om att man tillsammans förstör en hel bransch.

Så länge medierna kan visa upp stora siffror verkar reson inte ha någon plats i dessa verksamheter. Efter listan ger jag 3 enkla  förklaring till varför siffrorna är fejk.

Listan

Hitta.se påstår sig ha en total räckvidd om 3 723 339 per vecka.

TV4 påstår sig ha en total räckvidd om 11 429 051 per vecka, vilket är fler än svenska populationen. Men per månad har kanalen däremot hälften så många (5 156 850) i total räckvidd.

IDG påstår sig ha en räckvidd om 1 072 919 per vecka. Tråkigt att inte ens teknikförlaget förstår sig på mätningar.

Egmont Publishing har en total räckvidd om 4 154 581 varav 928 188 är unika webbläsare per vecka, vilket är summering av alla titlar.

ICA Media påstår sig ha en total räckvidd om 1 700 000 per vecka, vilket är konstigt nog också färre än deras räckvidd per månad som är 1 606 000.

LRF Media påstår sig ha en total räckvidd om 420 051 per vecka.

Därför är siffrorna fejk

Här är 3 enkla svar som förklarar:

  1. Räckvidd är ett mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som gjort något.
  2. Kakor kan inte användas som mått för räckvidd. Ocast eller medierna kan omöjligt ha koll på hur många kakor som gjort något eftersom antalet kakor förändras hela tiden. Att veta hur många kakor som finns i Sverige är som att påstå att man vet hur många myror det finns vid ett givet tillfälle. Vi vet också att tredjepartskakorna blåser upp siffrorna med minst 25 procent eftersom både Apple och Mozilla numera blockerar dem per automatik.
  3. Dubbeltäckning måste man ta hänsyn till när man redovisar statistik med flera källor.

Att sedan några av medierna publicerar färre i total räckvidd per månad än per vecka gör det bara ännu mer komiskt.

Medier som redan lämnat

Efter påtryckningar från Dagens Analys har både Aller Media och Bonnier äntligen slutat visa siffror på Ocast. Nu får vi bara hoppas att fler följer efter.

 

 

 

 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Evelina Thuresson blir digital strateg på Republiken