Resan mot ett digitalt hem – Här hittar du alla smarta prylar | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Resan mot ett digitalt hem – Här hittar du alla smarta prylar

Flera som funderat på att skapa ett smart hem kommer vid ett eller annat tillfälle till en punkt när man vill börja utforska var man kan hitta mer avancerade produkter och sätt att koppla ihop flera olika system. Lyckligtvis finns nu det lilla hobbyprojektet som blivit en mångmiljonaffär med fokus på att hjälpa människor skapa smarta hem. Vi har pratat med grundaren och ägaren Erik Freiholtz.

Här kan du läsa alla tidigare artiklar om Resan mot ett digitalt hem

Vad är m.nu, och vad gör ni?
Kort sagt är vi en nätbutik för produkter till smarta hem, men vi är egentligen mycket mer än så. Vi är själva intresserade av tekniken, och hjälper gärna våra kunder för att hitta bästa lösning i varje läge. Vi skriver dessutom ofta guider och ser till att alla våra produkter är kompatibla och tillför något extra. Det finns ingen anledning att ha 10 olika smarta eluttag om alla gör samma sak och kostar ungefär lika mycket.

Men hur började det hela?
Det började redan 1999 när jag pluggade civilingenjör på universitetet, och började programmera lite i Linux. Jag ställde in datorn i en garderob, men det blev så varmt att jag behövde hitta sätt att hålla koll på temperaturen. Jag fick tag på några temperatursensorer som jag använde för att hålla koll, men så fick jag en över. Den hängde jag utanför fönstret, och kopplade den till en hemsida som kontinuerligt visade temperaturen i en graf. Allt fler började gå in på sidan, och sedan började det komma frågor om att sätta upp fler sensorer, och både Uppsala och Stockholm var två ställen som tidigt lades till. Därefter började människor fråga om jag kunde hjälpa dem att bygga egna sensorer och koppla upp, och 2006 började jag sälja sensorer från källaren i villan där jag bodde. Sedan har det bara rullat på, och efter bara tre år omsatte företaget 1 miljon kronor, och jag fick skaffa en anställd som hjälpte till. I takt med att kunderna efterfrågade fler produkter växte vi, och omkring 2012 omsatte företaget 9 miljoner och hade tre anställda. 2015 var vi sedan tvungna att flytta ut från källaren hemma och in i en riktig affärslokal. Idag är vi 6 anställda och omsätter 30 miljoner kronor per år.

Det låter som en fantastisk utveckling, vad är hemligheten?
Jag tror att en av de stora nycklarna är att vi själva brinner för det och gärna hjälper andra att få sina hem att bli smarta. Alla våra guider finns gratis på nätet, och vi har en person anställd bara för att testa hur bra produkterna fungerar rent tekniskt. När vi fått frågor om liknande saker, exempelvis att automatisera sin garageport, så ser vi till att testa själva hur man kan göra, och skriver sedan en guide som människor kan följa. Företaget startade som ett hobbyprojekt, och även om företaget nu kommit förbi hobbystadiet, så drivs det fortfarande i den andan, med en känsla av att det är roligt och enkelt för såväl oss som kunderna.

Vad är den största utmaningen ni står inför just nu?
En utmaning är faktiskt att allmänheten börjat få upp ögonen för produkter för smarta hem. Tidigare var vi ganska nischade mot early adopters och personer som var villiga att experimentera och testa sig fram. Nu börjar vi få kunder med förhållandevis låg kunskapsnivå och en förväntan att saker ska fungera enkelt och utan mycket eget fixande. Det betyder att vi behöver ställa om vårt erbjudande för att passa den målgruppen, och det är ett arbete som pågår just nu.
En annan utmaning är givetvis stora utländska aktörer som vill ta sig in på den svenska marknaden. De kommer så klart kunna konkurrera med ett stort utbud och hög tillgänglighet, medan vi konkurrerar med expertkunskap och service. Vi möter dock det genom att själva lansera en internationell sajt, med betalning i Euro. Initialt är vi inriktade på Norge och Finland, men vi är givetvis öppna för kunder även från andra länder. Vi har dock inga planer på fysiska butiker, eftersom det skulle kräva för mycket i fråga om öga-till-öga service och väldigt hög kompetens hos alla butiksmedarbetare.

Ni verkar huvudsakligen fokuserade på Z-wave-systemet, hur kommer det sig?
Z-wave är ett system som funnits länge, och som är robust och dessutom har ett stort antal produkter som går att koppla ihop. Till skillnad från ZigBee är det ett mer tillgängligt system, så i nuläget är det ett av de mest användbara. Men det kan komma att ändras, skulle något annat system visa sig vara bättre kommer vi givetvis att anpassa oss. Dock vill vi se att de faktiskt finns på plats och fungerar innan vi hoppar på dem. Vårt fokus är att sälja de bästa tillgängliga produkterna för att bygga smarta hem, oavsett vilka protokoll eller tillverkare dessa produkter kommer från.

Så hur ser framtiden ut?
Vi har precis blivit certifierade för ISO 9001 och ISO 14001, vilket var ett strategiskt arbete för att vara positionerade för fortsatt tillväxt och kunna vara en pålitlig samarbetspartner i internationella sammanhang. Vårt mål är givetvis att fortsätta vara i topp på kundnöjdhet och kunna sälja både till slutkonsument och till detaljhandeln. Vi vill även kunna finnas med i byggprojekt och hjälpa företag som bygger och projekterar smarta hem att göra det utifrån best practice och med långsiktigt hållbara produkter.

Avslutningsvis, vad har du för tips till någon som funderar på att bygga ett smart hem?
Jag har tre tips att ge till någon som vill komma igång:
1. Välj ett system som går enkelt att bygga ut efterhand.
2. Se till att du har nolla framdraget till alla väggbrytare om du planerar att styra lamporna som är anslutna till väggbrytarna. Om inte bör du höra med en elektriker, annars kika på andra lösningar för att styra dina lampor.
3. Börja smått och känn efter vad som passar dig. De flesta system som vi för går att göra just det, börja smått och sedan successivt låta det smarta hemmet växa fram.

Jag tackar Erik så mycket för hans tid och ser fram emot att få följa företagets fortsatta resa.

Andra delar i serien:

Första stegen

Så beställer du din Amazon Echo

Att leva med Alexa

Dessa skills vill du ha till din Alexa

Belysning från Philips

Intervju med Philips Lightings kommersiella chef i Norden

Smarta routers från Linksys

Skydda ditt hem mot oönskade intrång

Lampor och eluttag från Osram/Ledvance

Skydda ditt hem mot oönskade intrång

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>