Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Resan mot ett digitalt hem – Intervju med Philips Lightings kommersiella chef i Norden

Under Stockholm furniture and lights fair passade vi på att prata med Kenneth Grönholm, Commercial Leader, Philips Consumer Lighting Nordic. Fokus var så klart Philips Hue, och vad man som konsument får när man väljer att skaffa smart belysning med Philips.

Här kan du läsa alla tidigare artiklar om Resan mot ett digitalt hem

Philips Hue startade för ganska precis fem år sedan, men har först de senaste två åren börjat få ett större genomslag bland konsumenterna. Kenneth Grönholm vill inte uppge hur många Hue-lampor som finns i Norden, men berättar att det finns ett sex-siffrigt antal hushåll som har Philips Hue installerat, och dessa har sedan ett flertal ljuskällor installerade. Det innebär att det sannolikt finns över en miljon smarta lampor bara i Norden.

Vad är den största fördelen med smart belysning?
Den smarta belysningen förenklar massor av saker som vi gör i vardagen. Att med ett knapptryck kunna styra flera ljuskällor samtidigt, eller kunna ändra ljusstyrkan för olika ändamål är funktioner som inte gått att göra på ett enkelt sätt tidigare. Smart belysning gör det även möjligt att göra nya saker som att skapa stämningar, kommunicera eller förstärka budskap. Äldre kan exempelvis få stöd med när det är dags att ta sin medicin genom att lamporna blinkar eller byter färg vid vissa tidpunkter.

Och varför ska man då välja Philips Hue om man funderar på smart belysning?
Vi är en leverantör som funnits länge och som har en stabil bas att bygga smarta system från. Det garanterar att vi kommer finnas kvar under hela livscykeln, både för belysningen och systemet. Dessutom samarbetar vi med flera av de största leverantörerna av smarta system (Amazon, Google, Apple, Samsung, LG, Nest, mfl) för att se till att systemen fungerar bra tillsammans och samtidigt håller en hög säkerhetsnivå för konsumenten.

När vi pratar om säkerhet, vilka risker finns med att ha uppkopplade lampor?
Det finns så klart en risk för att bli hackad, och även om man inte ska säga att det är omöjligt har vi genom tester och samarbeten med hacker-communities byggt ett system som idag är mycket svårt att ta sig in i. Vi har dragit lärdom från vårt arbete med medicinteknik där kraven på säkerhet är oerhört stora, och Hue är byggt med liknande säkerhetstänk.

Men som leverantör har väl ni tillgång till massor av information om konsumenterna?
Det är klart att vi ser vad som händer med varje enskild ljuskälla, men det är information som vi aldrig kopplar ihop med enskilda individer. Vi använder det för att förstå konsumenter i ett bredare perspektiv, och kunna skapa bättre produkter och tjänster för våra kunder. Genom att se när och var de flesta kunder interagerar med belysningen kan vi helt enkelt skapa bättre funktioner.

Vilka är då konkurrenterna som ni ser det?
Den största konkurrenten är nog IKEA som börjat ge sig in på marknaden för smart belysning. Men även om de har en stark position på marknaden och ett bra system för att nå konsumenterna så är de i grunden inte ett teknikföretag. Därför har vi fortfarande ett försprång. Utöver dem finns det ingen enskild aktör som vi konkurrera med, men det finns ett flertal mindre aktörer som gör bra saker. Däremot återstår det att se om de klarar av att skala upp sina system för att kunna hantera miljontals ljuskällor världen över samtidigt.

Slutligen, hur ser framtiden för smart belysning ut?
Vi kommer få se en fortsatt stark expansion, och inom bara 2-3 år lär en majoritet av all belysning vara smart. Men det finns så klart områden där det inte är lämpligt, som dasset i sommarstugan, där fungerar det fortfarande bra med vanlig dum belysning.
Vi ser just nu dessutom hur belysning integreras med allt fler produkter. Bland annat har vi ett samarbete med Razer kring gaming-produkter som kan byta färg efter vad som händer i spelet, där ett 80-tal speltitlar redan har kodsträngar som styr belysningen för att skapa en helhetsupplevelse. På liknande sätt börjar filmer ha kodsträngar i sig så när du ser en film hemma så ändras belysningen i rummet för att matcha vad som händer i filmen. Vi lär få se allt fler sådana integrationer för att skapa stämning och förstärka upplevelser.

Vi tackar Kenneth för hans tid och beger oss tillbaka hem för att fortsätta testa vår smarta belysning.

Andra delar i serien:

Första stegen

Så beställer du din Amazon Echo

Att leva med Alexa

Dessa skills vill du ha till din Alexa

Belysning från Philips

Smarta routers från Linksys

Skydda ditt hem mot oönskade intrång

Lampor och eluttag från Osram/Ledvance

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>