Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Svenskarna och Internet 2017 – Här är hela rapporten

Hälften av de svenska internetanvändarna betalar för musik och film, unga är mer källkritiska än vuxna, 100 procent av de upp till 25 år tittar på Youtube och redan vid två års ålder använder fyra av fem internet. Det är några av alla nyheterna i rapporten ”Svenskarna och internet 2017” från Internetstiftelsen i Sverige, IIS.

Undersökningen har pågått sedan år 2000 och är Sveriges största om digitala trender och hur vi använder internet.

Läs också: Intervju med Pamela Davidsson från IIS om rapporten Svenskarna och internet 2017

Antalet svenska internetanvändare* fortsätter att öka, nu använder 94 procent internet, 85 procent gör det i mobilen. Upp till pensionsåldern använder så gott som alla (99%) internet. Även bland de äldsta ökar användningen stort, för första gången är det nu över hälften (56%) av de över 76 år som använder internet.

– Det är tydligt att vi svenskar vant oss vid att använda nätets tjänster överallt och hela tiden. Digitaliseringen har kommit så långt att flera av tjänsterna på internet nu är att betrakta som infrastruktur. Har du inte Facebook är det svårt att hänga med och utan BankID försvåras kontakten med myndigheter, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, IIS.

Samtidigt som användningen av både internet och flera av tjänsterna på internet närmar sig 100 procent uppger var tredje svensk att de inte känner sig delaktiga i dagens digitala samhälle och en halv miljon använder fortfarande inte nätet alls.

– Behovet av digital kompetens blir allt viktigare. Vet du inte hur digitala tjänster fungerar är det svårt att vara helt delaktig i samhället, säger Cia Bohlin, ansvarig chef för statistikområdet på Internetstiftelsen, IIS.

Så många i Sverige använder:

E-post 97%
Internetbank 95%
Youtube 86%
Blocket 79%
Facebook 74%
Spotify 55%
Instagram 53%
Netflix 46%
Snapchat 33%
Whatsapp 29%
Annonsblockerare 29%
Twitter 25%
Tinder 7%


Sociala medier – mer av allt

Fyra av fem svenskar använder sociala medier. Facebook är fortsatt populärast och används av 74 procent av internetanvändarna. Över hälften (53%) finns där dagligen. Flest nya användare senaste året har Instagram fått. Varannan svensk internetanvändare använder nu Instagram, en ökning med 20 procent. Snapchat ökar också stort och används av en tredjedel av internetanvändarna medan var fjärde använder Twitter.

– 41 procent av oss är riktiga storkonsumenter av sociala medier och har tre eller fyra av de här populära tjänsterna, säger Pamela Davidsson, statistiker på IIS och ansvarig projektledare för rapporten.

Fler nyheter ur årets rapport:

Digital mediekonsumtion – alla unga tittar på Youtube

  • Alla upp till 25 år tittar på Youtube, tre av fyra gör det varje dag.
  • Hälften av alla svenskar betalar för musik (50%), bland de upp till 25 år är motsvarande siffra 77 procent.
  • Nära hälften av alla svenskar betalar för film över internet (46%), lika många betalar för Netflix.
  • 45 procent lyssnar på poddar och 60 procent lyssnar på radiostationer på nätet.
  • 77 procent tittar på tv-kanalernas play-tjänster, en ökning med 10 procent på ett år.

De flesta tvååringarna använder internet

Barns användning av internet fortsätter att öka. Redan vid två års ålder använder fyra av fem (79 %) internet.

  • Två av tre sjuåringar använder internet varje dag.
  • Så gott som alla (98%) elvaåringar har en egen mobil.
  • En tredjedel av 2-3-åringarna använder surfplatta varje dag.

Källkritik online

  • 44 procent anser att den mesta informationen de tar del av på internet är pålitlig. I åldersgruppen 12-25 år är det endast en tredjedel som anser det.
  • Drygt en tredjedel av de svenska internetanvändarna uppger att de fått utbildning i källkritik. Bland de yngre är den siffran över 70 procent.

Bostadsfluktare och framgångsrika nätdejtare

  • Två tredjedelar av de svenska internetanvändarna söker eller tittar på bostad på internet. 6 procent gör det dagligen och en tredjedel varje månad.
  • Elva procent av de svenska internetanvändarna har nätdejtat senaste året.
  • 15 procent av de som använt dejtingsajter eller dejtingappar blev sambo eller gifta.

En majoritet läser jobbmail under semestern

  • 64 procent använder internet för att arbeta hemma.
  • Hälften av de som jobbar (51%) läser e-post på semestern.
  • Åtta av tio (81 %) använder internet på jobbet för privata ändamål. En tredjedel gör det dagligen.

*Med svenska internetanvändare avses befolkningen från 12 år och uppåt om inte annat anges.

Hela rapporten finns att läsa på www.svenskarnaochinternet.se

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>