“När du får oväntat besök”, “Plötsligt händer det”, “Just do it” – utan att skriva ut namnen vet du säkert redan vilka företag som står bakom orden. Att skapa en bra slogan kan både vara utmanande, tidskrävande och riktigt kul.
Här är några tips på hur du tar fram en slogan:
✔️ Håll det kort: Om du vill att dina målgrupper ska komma ihåg din slogan ska den vara kort och laddad med värdeord. Testa några varianter, gå bort från tangentbordet och se vilka du själv kommer ihåg. Den som fastnar i minnet är en vinnare.
✔️ Rytm, rim och takt: Föreställ dig att du skriver en låttext. Hur låter refrängen? Rimmar den, ligger orden rätt i mun eller blir det ketchup-sången? Du vill gärna studsa fram på orden och landa snyggt på sista bokstaven.
✔️ Förmedla en känsla: Din slogan behöver inte säga exakt vad du gör utan snarare förmedla känslan du vill att dina kunder ska uppleva. Ensam är du stark, tillsammans är vi trygga och liknande ord som får oss att känna delaktighet.
✔️ Lyssna på dina kunder: Ta reda på vad dina kunder tycker om ditt företag, dina produkter eller dina tjänster. Finns det en röd tråd som du kan haka på? Ord som “enkel”, “jordnära” eller bara “riktig najs” räcker när du ska hitta ord som fångar allt du erbjuder och ska vara.
Om du har svårt att välja eller kört fast redan från start kan det vara bra att ta hjälp av en textbyrå. Där kan du få hjälp med både slogans, copy, produkttexter och annat. Ibland är det helt enkelt bättre att låta proffsen göra jobbet.