6 viktiga digitala trender du måste ha koll på 2016

Äntligen ett nytt år, nu gäller inte gamla meriter längre. Det är dags att sätta den digitala marknadsföringsstrategin för 2016.

Här kommer våra viktigaste spaningar för hur du skall lyckas i år.

Skapa en sömlös upplevelse mellan analog webb och mobil

2016 är det dags för alla marknadsavdelningar att börja arbeta som en enhet i stället för i sina silos. All marknadsföring måste vara integrerad i alla kanaler och anpassad till användarna för att uppnå maximal effekt och inte irritera användarna.

Dagens konsumenter är mer upplysta än någonsin förr, det fungerar inte längre att ha olika budskap i olika kanaler som print, webb, eller sociala medier. Allt måste integreras i en sömlös kundupplevelse.

Marknadsförare måste börja kommunicera mellan olika avdelningar och börja använda integrerade verktyg, för att spåra kundens resa och ge dem möjlighet att ge användarna en optimal upplevelse på nätet. Det fungerar inte längre att bombardera konsumenterna med information.

Man måste matcha beteendet med deras sökupplevelse anpassad till hela resan från ZMOT (Zero Moment Of Truth) och anpassa marknadsföringen till konsumentens önskemål och behov

Annonsblockerare – Vem kommer att se annonserna?

Vi har hört det ett tag nu att användarna har tröttat på dåliga annonser på nätet. Nu finns tekniken tillgänglig för alla att exponera relevanta budskap kopplat till beteende och kontext. Debatten om förekomsten av annonsblockerare tog fart på riktigt 2015 och kommer att intensifieras under 2016.

Det kommer att bli allt mer viktigt med annonsens relevans och att den exponeras ihop med kontext och innehåll. Det går tillbaka till att skapa en sömlös kundupplevelse för att skapa effektiv reklam och kommunikation för ditt varumärke kopplat till användarnas upplevelse.

Kom också ihåg vem dina kunder är och anpassa kommunikationen därefter

Social Media kommer ta större plats

Sociala medier måste vara en del av alla digitala marknadsförares budget 2016. De måste koppla ihop kommunikationen via sociala medier med all annan marknadsföring inklusive din webbplats, e-postkampanjer och den analoga kundupplevelsen. Vilket genererar klick på en webbplats och i slutänden fler besökare och kunder.

Det finns en enorm publik att nå via varje sociala medieplattform, och om man inte drar fördel av det, kommer man att förlora kunder och användare till konkurenterna som har en social medienärvaro

Mobile First – Mobile Only

När du tar en titt på stan vart än du går, pillar nästan alla på sina smartphones. Detta förväntas öka ännu mer under 2016 och användandet kommer att dominera över datorn. Marknadsförare måste tänka ”Mobile First” eller till och med ”Mobile Only” när de skall sätta strategier för sin digitala marknadsföring. Antalet personer som surfar via mobilen passerade datoranvändare för länge sedan, denna statistik bör inte ignoreras.

Man måste skapa mobilanpassade webbplatser plus renodlade mobila kampanjer

Content, Content, Content…

Innehållet är grunden för en lyckad marknadsföring, detta gäller även all digitala marknadsföring. 2016 skiljer sig inte från tidigare år, innehållet som man levererar kommer att vara lika viktigt som förr. Genom att ha ett relevant innehåll går det att skapa mer organisk räckvidd än någonsin tidigare. Det dags att berätta din historia om varumärket genom bloggar, webbplatsens innehåll, och sociala medier.

Tänk på att konsumenterna älskar att kunna relatera, så sätt dig alltid i kundens skor när du sätter ihop en strategi

Video kommer att ta över

Video är växer överallt, och det är det bästa sättet att kommunicera med Millennials. Facebook live streaming, Periscope, Snapchat och YouTube är på uppgång mer än någonsin. Millennials föredrar att titta på video via dessa plattformar mer än på TV.

Det är dags att ta video till nästa nivå och låta digital video vara i toppen på din digitala marknadsföringsstrategi för 2016

Sammanfattning

Ett nytt år kommer att innebära helt nya förutsättningar för din nya digitala marknadsföring, den digitala arenan förändras konstant och det gäller att följa vilka trender användarna tar till sig för att lyckas.

Om du sätter din strategi redan nu och är beredd att anpassa dig eftersom, kommer du att vara steget före och redo för 2016.

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföringsstrategi?

Boka genom att skicka ett mail om du vill att jag kommer till dig och håller en utbildning/föreläsning för din digitala marknadsföringsstrategi!

Maila till peter@dagens.tidningenrepublic.se

Utbildning/Föreläsning kostar 20 000 kr plus moms, eventuella resekostnader tillkommer