Har du sett över din statistik på Instagram nyligen? Du kanske håller reda på hur många likes du fått eller har en uppfattning om din tillväxt från månad till månad. Men har du verkligen tittat på statistiken och bläddrat igenom dessa data? Om svaret är nej är det dags att göra just det!
Den här gästartikeln är skriven av Abbe El-Madhoun från Buzzlemedia.
Om du analyserar din statistik på Instagram kan du förstå hur plattformen fungerar som en del av din övergripande marknadsföringsstrategi, och den kommer också att göra det möjligt för dig att förbättra och växa med ditt företag på denna kraftfulla, mycket populära sociala plattform.
I den här guiden förklarar jag varför din Instagram-statistik är viktig och jag kommer att leda dig genom alla tillgängliga analysalternativ. Jag ska påpeka vilka data som är viktigast för dina affärsmål så att du vet exakt var du ska fokusera din uppmärksamhet.
Redo? Då så.
Varför ska du bry dig om Instagram-statistik?
Med 25 miljoner+ Instagram företagsprofiler (2018) över hela världen och över 200 miljoner Instagramers som besöker minst en av dessa dagligen är det uppenbart att företag hittar värde i denna annonseringsplattform. Om du inte vet vem som tittar på din profil eller ser dina annonser, hur dina inlägg och stories presterar och vilket värde ditt konto faktiskt driver, kan det vara slöseri att lägga tid på att posta på plattformen.
Om du inte utvärderar dina Instagram rapporter regelbundet kan du:
- Ha inriktning på fel målgrupp.
- Du postar för ofta (eller inte tillräckligt ofta).
- Kör irrelevanta besökare till din webbplats.
- Du missar kontakter som kan leda till framtida partnerskap.
- Postar under icke-optimala timmar på dagen eller veckodagar.
- Missar möjligheter för varumärkesengagemang i dina kommentarer eller stories.
Det här är bara en kort lista över de saker du kan göra bättre om du lägger ner lite mer tid på uppgifterna från Instagram mer regelbundet. Informationen som du samlar in kommer att hjälpa till att förbättra sättet du använder plattformen så att du får mer värde för ditt företag, vilket kan göra Instagram till en ännu mer kritisk del av din online marknadsföringsstrategi.
Låt oss gräva djupare!
Instagram profilstatistik
Din profilstatistik är det du ser via sidan “Min profil”, sidan som du ser alla inlägg du har publicerat. Där kan du se insikter under en vecka. Du har säkert tittat på dina profilinsikter tidigare, men som de flesta kanske du inte har fördjupat dig i statistiken. Låt oss titta på vad du kan komma åt här:
- Intryck: Antalet gånger dina inlägg har visats.
- Interaktioner: Antalet åtgärder som vidtas på ditt konto.
- Räckvidd: Antalet unika konton som har sett några av dina inlägg.
- Profilbesök: Det totala antalet profilvisningar under veckan.
- Webbplatsklick: Antalet besökare som har klickat på länken till din webbplats från din profilsida.
- Klick på samtal / e-post: antalet gånger besökarna har klickat på samtal / e-postknappen från din profilsida.
Instagram målgruppsstatistik
För många är det här avsnittet det allra viktigaste och kanske även för dig. Vem är din målgrupp? Jag är helt övertygad om att du har en idealisk demografisk bild av följare du söker. Men stämmer det överens med de individer som ser och interagerar med dina Instagram inlägg? Lyckligtvis finns det ett helt avsnitt som bara fokuserar på att informera dig om just det.
Här är de viktigaste faktorerna att hålla ett öga på:
- Topplatser: Med den här informationen kan du se de fem bästa städerna och länderna där dina följare finns.
- Åldersintervall: Hur gamla är dina följare? Instagram delar upp det med följande intervall: 13-17, 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65+.
- Kön: Fördelningen av dina följare, män och kvinnor.
- Följare timmar: En mycket användbar statistik för att se den genomsnittliga tiden på dagen dina följare är på Instagram.
- Följare dagar: På samma sätt är det här avsnittet veckodagarna som dina följare är mest aktiva.
Inläggsstatistik
Nu när du förstår hur viktigt det är att regelbundet analysera din Instagram statistik och att din profil når rätt målgrupp är det dags att titta på enskilda inläggsstatistik. I dina enskilda inlägg kan du se hur ett visst meddelande resonerar med din målgrupp. Detta är ett användbart sätt att se om ditt innehåll fungerar bra med din målgrupp.
Här är statistiken tillgänglig för enskilda inlägg:
- Interaktioner: Det här är åtgärder som togs direkt från ditt inlägg. Det kan vara användare som besöker din profil, en länk eller använder knappen Samtal/E-post.
- Upptäck: Alla rutinerade Instagram användare har troligen använt upptäck-funktionen tidigare. Den gör att du kan hitta nytt innehåll från konton som du inte följer – och ja, ditt företagskonto kan visas på den här sidan. Instagram kommer sedan att informera dig om antalet konton som upptäckt dig som för närvarande inte följer dig.
- Följer: Hur många nya följare du fick från ett inlägg.
- Räckvidd: Hur många unika konton som inlägget nådde.
- Intryck: Det totala antalet gånger ditt inlägg har visats. Instagram delar också upp detta efter kategori för att se var på plattformen inlägget visades tex från startsida, från hashtags, från profil, från utforska, från annat ställe.
- Sparat: Antalet unika konton som sparade ditt inlägg i deras personliga sparade mapp.
- Kommentarer: Antalet kommentarer på ditt inlägg.
Instagram Story statistik
Sist men inte minst har vi Instagram stories. Om du inte lägger ut Instagram stories missar du en stor möjlighet. Denna Snapchat-liknande funktionen på Instagram fortsätter att växa i popularitet, och det ger dig en annan möjlighet att placera ditt företag framför fler människor eller öka exponeringen för din nuvarande målgrupp.
När din story börjar få drag är det följande statistik du ska spåra:
- Intryck: Antalet gånger din story har visats.
- Räckvidd: Antalet unika konton som tittade på din story.
- Utgångar: Antalet gånger som någon lämnade din story halvvägs.
- Svar: Det totala antalet svar på en video eller bild från din story.
- Visat av: Här listas de konton som har sett en viss del av din story.
Vilka data ska du spåra?
OK, det är mycket information om din Instagram statistik! Här några tips på vad du bör fokusera på för att hjälpa dig filtrera den stora mängden statistik.
Innan du börjar analysera data är det viktigt att vara medveten om ditt övergripande mål för plattformen. Är din strategi att driva fler besökare till webbplatsen? Kanske din Instagram skapades som en gemenskap för kunder att dela idéer. Eller kanske har du skapat en Instagram profil för att öka varumärkesmedvetenheten bland din målgrupp. Det är till och med möjligt att du har olika mål för ditt konto. Vissa inlägg kan vara inställda för att öka medvetenheten, medan andra försöker driva försäljningen. Du måste veta vad du letar efter för att använda Instagram statistik till din fördel.
Här är tre vanliga mål med vad du ska spåra under var och en.
#1: Bygg varumärkeskännedom
Om du är ett nytt företag som vill skapa ett namn för dig själv eller ett etablerat företag som försöker komma in på en ny marknad eller lansera en ny produkt, kan Instagram vara det bästa stället att bygga upp ditt varumärkeskännedom. Detta är ett fantastiskt mål för den här plattformen, eftersom det är mer än troligt att din målgrupp är på Instagram någonstans.
Det här är de mätvärden du vill fokusera på:
- Följare: En tillväxt i följare motsvarar en tillväxt i varumärkeskännedom. Om du ser en ökning av nya följare är det ett tecken på att ditt varumärke fungerar på Instagram. Några användbara sätt att få fler följare är genom att köra annonser med detta mål, samarbeta med relevanta varumärken i gemensamma kampanjer och håll tävlingar.
- Intryck: Ju fler människor som ser dina inlägg och stories, desto bättre! Om du vill öka varumärkeskännedom bör du också se till att dina inlägg, stories och kontointryck växer.
- Räckvidd: Räckvidd spårar också antalet visningar dina inlägg, stories och konto får. Skillnaden mellan räckvidd och visningar är att räckvidd avser unika konton (inte samma konto som tittar på ditt Instagram inlägg flera gånger). När det gäller varumärkeskännedom är det viktigt att få större räckvidd.
#2: Generera leads/försäljning
Detta är ett mycket vanligt mål bland marknadsförare. Vem vill inte ha mer försäljning? Det finns flera strategier du kan använda för att driva försäljning och leads via Instagram, inklusive köra riktade annonser och publicera specialerbjudanden för följare. Men hur kan du utvärdera resultatet?
Det finns de tre bästa mätvärdena att spåra:
- Webbplatsklick: I dina annonser, inlägg och stories uppmuntrar du troligtvis tittarna att köpa eller fylla i ett formulär på din webbplats Att spåra hur många personer som faktiskt gör detta hjälper dig att ta reda på om dina ansträngningar lönar sig.
- Samtalsklick/epost-klick: Telefonsamtal och e-post är bra indikatorer. En ökning av dessa beröringspunkter är ett tecken i rätt riktning för leadsgenerering.
- Följare timmar/dagar: Att uppmärksamma när din målgrupp är mer engagerad hjälper dig att förbättra din Instagram strategi. Du kan planera att visa dina annonser när dina följare är mest aktiva, vilket i sin tur ökar engagemanget.
#3: Skapa ett community
Med så mycket roligt, visuellt engagerande innehåll på Instagram kunde det inte vara en bättre plats att bygga ett interaktivt forum. Om detta är ditt huvudmål måste du kontinuerligt övervaka, svara och utvärdera följande mätvärden:
- Kommentarer: Ett community pratar. Vilket bättre sätt finns det att göra detta än genom att prata i dina inlägg? Detta ger dig också möjlighet att svara och samverka med din målgrupp. I princip inte ignorera kommentarer, även om du bara gillar dem.
- Story svar: Detta är ett annat bra sätt att utvärdera hur aktivt ditt forum är. Stories är ett bra verktyg att använda om du försöker samverka med följare för att skapa en gemenskap. Om dina story tittare tar sig tid att svara är det ett bra tecken.
- Engagemang: Slutligen är engagemang kritiskt när det gäller gemenskap. Att spåra engagemanget för dina annonser, inlägg, profil och stories kommer att garantera att du arbetar mot ditt mål.
Jag hoppas att den här guiden har inspirerat dig att utnyttja de tillgängliga uppgifterna bättre för att ditt företag ska växa på Instagram.
Artikeln är skriven av:
Abbe El-Madhoun
Buzzlemedia
Behöver du content eller hjälp med att skriva texter? Vi på Karlssons Textbyrå kan hjälpa dig. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ditt företag.