E-postproffset om Apples Mail Privacy Protection: “Får oss att välja rätt mätvärden”

Apple släpper under hösten iOS 15 och med det introduceras Mail Privacy Protection. Sam Jahanfar från Rule gav sin syn på uppdateringen och vad den innebär i podden Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund.

Uppdateringen kommer att påverka användare av iOS 15, iPadOS 15 och macOS Monterey. Precis som App Tracking Transparency i iOS 14.5 så kommer Mail Privacy Protection ge användare av Apple Mail möjligheten att skydda sin integritet.

Sam Jahanfar som är medgrundare och vd på Rule Communication förklarar i poddavsnittet vad uppdateringen innebär och delar sina tankar kring vad marknadsförare och företag behöver göra för att minska effekterna.

3 främsta förändringarna

Den här gången är det som sagt e-post påverkas och användare kommer att få göra ett aktivt val att skydda eller inte skydda sin e-postaktivitet. Och det är framförallt följande tre förändringar som kommer att påverka e-postmarknadsföring.

1. Inaktivera spårning av öppningar

Med funktionen aktiverad laddas innehåll och spårningspixlar i bakgrunden via Apples servrar. Det gör att alla mejl registreras som öppnade.

2. Blockera spårning av IP-adress

När användare väljer att skydda sin e-postaktivitet och innehållet hämtas från Apples servrar så döljs även användarens IP-adress och plats.

3. Dölja e-postadressen (med iCloud+)

Med betaltjänsten iCloud+ så är det även möjligt att dölja sin e-postadress genom att skapa och hantera tillfälliga “fejkadresser”.

Påverkan på e-postmarknadsföring

Sam framhåller att den största förändringen blir påverkan på öppningsgrad som idag är ett mätvärde som även används för att styra kampanjer och flöden. Uppdateringen gör att det nu blir viktigt att flytta fokuset mot klick, engagemang och konvertering. 

Han framhåller att han inte tror att det i praktiken kommer få så stor påverkan för branschen och marknadsförare utan säger så här om uppdateringen i intervjun:

  • När man väl har satt in sig i vad det innebär i praktiken så är det inte så stora omställningar trots allt. Det här kommer bli riktigt bra och man kommer öka fokuset på de mätvärden som är relevanta och inte bara de som är lätta att visa.

Sam tar i avsnittet även upp vad som krävs för att lyckas med e-postmarknadsföring idag, hur man kommer igång på rätt sätt och mycket mer. På tonyhammarlund.io finns avsnittet med tidsstämplar och länkar för vidare läsning.

Avsnittet finns ute på alla poddplattformar och du hittar länkar här nedan. Det går även att spela avsnittet direkt i webbläsaren med ljudspelaren.
 

Apple Podcasts [https://apple.co/2sGoVNM]

Spotify [https://spoti.fi/2MlIiF7]

Acast [http://bit.ly/2CzXqdx]