Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Vi synar och tycker till om de hetaste trenderna inför 2018

Igår genomförde IAB sitt trendseminarium ”8 minutes” där 12 talare delade med sig av sina trendspaningar inför 2018. Det pratades om både teknik såsom AI, AR, VR, MR och programmatic, och om människorna som står mitt i all denna utveckling som sker. Vi har vaskat fram de viktigaste spaningarna som du måste ha koll på.

Människan i centrum
Flera av talarna tog upp det faktum att all teknikutveckling i världen inte spelar någon roll om människorna inte accepterar och använder tekniken. Inträdet av AI kommer onekligen att skaka om våra arbetsplatser, men vad som kommer krävas är att människorna ser möjligheterna med den nya tekniken, och börjar se vad för unika kompetenser de har att komma med själva. När AI och robotar tar ifrån människor de ”tråkiga” och repetitiva uppgifterna kvarstår de avancerade och kreativa sakerna. Men det innebär att människorna måste kliva fram, se till att utbilda sig och bli mer konceptuella i sitt tänkande. Vi måste helt enkelt börja se på arbetet på ett helt nytt sätt, något som inte alla är intresserade av.

Flera går till jobbet, sitter av tiden och går sedan hem för att göra det som de egentligen vill syssla med. Det är inte alla arbetare som vill börja tänka och engagera sig i sitt jobb. Så vad ska de nu göra när AI tar över deras sysslor? Det kommer att bli ett bittert uppvaknande.

När du refererar till barnen är du redan passé
Några av talarna tog exempel från barn som idag använder teknik som en förlängning av dem själva. Men det budskap som finns dolt i dessa exempel är det faktum att äldre håller på att helt bli omsprungna, av femåringar. Som vuxna måste vi anamma en flexibilitet och även se till att bjuda in barnen för att förstå hur den nya tekniken kan användas. Istället för att försöka klamra sig fast vid processer och arbetssätt behöver vuxna ändra sitt mindset och omfamna den nya tekniken på liknande sätt som barn gör idag. Det jobb du gör idag lär du sannolikt inte göra, eller behöva göra, imorgon.

Vi är rädda för förändring och kan inte se oss själva kliva ifrån våra roller i yrkeslivet. Därför hänvisar vi till barnen som ännu inte bär på dessa begränsningar och som helhjärtat omfamnar tekniken. 

AI och AR kommer förändra världen
Apple pratade för över ett år sedan om att AR är det nästa stora paradigmskiftet. Tillsammans med AI innebär möjligheten att projicera virtuella objekt i den verkliga världen att vi på helt nya sätt kommer att visualisera och interagera med vår omvärld. Information kommer finns tillgänglig på helt nya sätt, och även reklam och informationsbudskap kan göras tillgängliga i princip när och var som helst på sätt som är snabba och lätta att ta till sig. De två största hindren är ännu så länge storleken på enheterna och batteritiden, men båda dessa är under stark utveckling.

Med AR och VR kan vi ta ännu ett aktivt steg mot soffan och låta oss bli både lärda och underhållna. Vem kommer att behöva tänka på de små sakerna i framtiden när AI kan göra det åt oss.

DAs spaningar om marknadsföring
Vi på dagensanalys vill givetvis passa på att lägga till våra egna spaningar, även om vi inte fick stå på IABs scen. Men från vår position i marknadsföringsvärlden kommer det nästa år att ske en hel del förändringar spår vi.

Dels kommer inträdet av GDPR som Chromes reklamblockerare att påverka hur den digitala marknadsföringen sker. När allt mer av makten läggs i konsumenternas händer måste annonsörer tydligare visa värdet av vad de har att erbjuda. Idag sker annonseringen huvudsakligen som en transaktion mellan annonsör och publicist, utan hänsyn till vad konsumenten faktiskt är ute efter. Det är därför inte konstigt att hela 57 % av unga idag har en reklamblockerare installerad.

För att bli verkligt kundcentrerad (något som alla pratar om men få verkar fatta vad det innebär) krävs nya sätt att se på och använda sig av de digitala kanalerna. Det kommer krävas nya attributionsmodeller samt nya proxys, för att se till att den AI som hanterar annonseringen målstyrs på rätt sätt.
Innan detta är på plats kommer vi istället att se ett ökat skifte mot analog reklam, i synnerhet med inträdet av röststyrda enheter. När du direkt kan säga till din digitala assistent att lägga till en produkt på inköpslistan när du ser en reklamskylt blir det viktigare att nå konsumenterna när de rör sig i den fysiska världen. Successivt kommer sedan pendeln att slå tillbaka, i takt med att företag blir bättre på att göra verkligt personaliserad reklam, och inte bara retargeting. Men det lär vi inte få se under 2018 för vi är ännu inte mogna att hantera förändringen.

Idag skjuter vi ut reklam i medier som är helt utan kontakt med konsumenterna som ska ta till sig budskapen. Vi vill inte förstå varför de reklamblockerar och vi vill inte förstå varför vår CTR är så låg. Så länge ingen ifrågasätter affären mellan medierna och annonsören är ju allt ändå frid och fröjd. Allt detta sker samtidigt som vi har nära oändligt antal datapunkter på varje konsument som vi kan använda. Tragikomisk går allt mer av annonsaffären till Google och Facebook som sätter konsumenten i första rum.

Här kan du själv spana in IABs trendseminarium som gick av stapeln igår. 

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

4 Kommentarer

Vi fick följande kommentar per mail från David:
Angående spaningen att ”annonsörer [måste] tydligare visa värdet av vad de har att erbjuda” så är det bara en liten del. Enskilda annonsörer har nog liten effekt på konsumenters reklamblockerande.

Blockeringen drivs mer av att konsumenter vill ta del av innehåll hos publicister som tar in dålig reklam, och om innehållet fortsätter vara tillgängligt även om annonser blockeras blir det en lätt väg till ”bättre” upplevelse. Så någon publicist driver blockerandet, och andra publicister blir lidande.

Så publicister måste också bli bättre, och erbjuda upplevelser där annonser ingår utan att någon vill blockera dem.

Hälsningar
/ David

Svara

Tack för din kommentar David!

Det stämmer att ansvaret även ligger på publicisterna, som är de som sannolikt kommer drabbas hårdast av Chromes reklamblockerare.

Samtidigt menar vi att det är mycket retargeting-annonser som skickas ut från annonsörerna, vilket för de flesta konsumenter varken intressant eller relevant. Alternativt undermåliga data som ligger till grund för riktade annonser. Ett stort ansvar ligger därför på annonsörerna, eftersom det är de som sätter parametrar och budget för sina programmatiska annonser.

Sedan välkomnar vi givetvis att även publicisterna minskar antalet annonser, blir mer noga med vilka annonser som kan publiceras samt jobbar för att göra sina sidor mer välkomnande för konsumenterna. Men annonsernas innehåll är fortfarande annonsörernas ansvar.

Tack för att du läser dagensanalys.se!

Svara

Tack för din kommentar David!

Det stämmer att ansvaret även ligger på publicisterna, som är de som sannolikt kommer drabbas hårdast av Chromes reklamblockerare.

Samtidigt menar vi att det är mycket retargeting-annonser som skickas ut från annonsörerna, vilket för de flesta konsumenter varken intressant eller relevant. Alternativt undermåliga data som ligger till grund för riktade annonser. Ett stort ansvar ligger därför på annonsörerna, eftersom det är de som sätter parametrar och budget för sina programmatiska annonser.

Sedan välkomnar vi givetvis att även publicisterna minskar antalet annonser, blir mer noga med vilka annonser som kan publiceras samt jobbar för att göra sina sidor mer välkomnande för konsumenterna. Men annonsernas innehåll är fortfarande annonsörernas ansvar.

Tack för att du läser dagensanalys.se!

Svara

Well, om publicister ser att dålig retargeting får konsumenter att blocka alla annonser hos dem kommer förhoppningsvis publicisterna sluta ta in såna och fokusera på annonser som läsare/tittare accepterar.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>