Så här gick det när Vemdalen satsade allt på innehållsmarknadsföring

En stor utmaning för alla destinationer idag är att vinna den digitala kampen då det blir allt tydligare att man konkurrerar på en global marknad. Vemdalen valde att gå “all in” på innehållsmarknadsföring och det har gett resultat.

Destination Vemdalen är ett icke vinstdrivande bolag som arbetar med lokal utveckling och varumärkesmarknadföring. Man ägs av den lokala näringen som vill bidra till att destinationen kan fortsätta utvecklas. Med sina små resurser har Vemdalen valt att allokera sina pengar från annonsering till content-skapande.

Det här har Vemdalen gjort

  • Anställt en redaktör som arbetar dedikerat med att skapa innehåll till alla olika kanaler
  • Minst en artikel på vår sajt i veckan de senaste 2,5 åren. Artiklarnas fokus har varit att inspirera, engagera och informera.
  • Lanserat en egen webb-tv serie under namnet Magasin Vemdalen.
  • Inlett ett samarbete med Mittmedia där nya serien Till Fjälls ligger Native på alla deras sajter.

Så här gick det

  • Trafiken till sajten har dubblerats och sidvisningarna visar en ännu bättre utveckling
  • Under julveckan ökade antalet sidvisningar på sajten med över 200% mot ifjol.
  • Webb-tv serien Magasin Vemdalen har visats över en halv miljon gånger på Facebook
  • Serien Till Fjälls ligger native på Mittmedias sajter hela vintern.
  • I fjol var gänget i final som Årets Marknadsförare i Jämtland Härjedalen

– Jag började som VD på Destination Vemdalen för tre år sedan och innan det var jag med och startade upp nativebyrån Story Media i Stockholm. Destination Vemdalen har de senaste tre åren satsat stora resurser på content markering och vävt in det i vår vardag och övriga kommunikation. Det var bland annat en viktig del i planen när vi lanserade vår nya sajt för 1,5 år sen drygt, kommenterar Marcus Ståhl.