Keymetrics

Regler för casinoreklam ändras den 1 januari

Från och med den 1 januari 2019 ändras lagarna kring spel om pengar i Sverige. Kraven på marknadsföring av nätcasinon och bettingsajter blir hårdare. Samtidigt öppnas fler reklammöjligheter upp då spelbolag med licens på laglig väg kan marknadsföra sig via svenska medier.

Exakt hur de nya regleringarna kommer att påverka annonsmarknaden för spelbolag i Sverige är fortfarande oklart. Många av mediehusen är idag beroende av reklamintäkter från spelbolagen och i dagsläget står spelreklam för drygt 10 procent av den totala annonsmarknaden i Sverige. Spelbolagen spenderade sammanlagt 5,5 miljarder kronor på reklam år 2017. En betydande del av annonsintäkterna kommer från stora spelbolag som Unibet, ComeOn och LeoVegas.

Spelbolagen bidrar med betydande annonsintäkter till medieföretagen, vilket i sin tur bekostar kvalitetsjournalistik. Därför är detta ett viktigt förslag, sa branschorganisationen Tidningsutgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter till Resumé när lagförslaget presenterades i mars 2017.

En anledning till de ökade reklamintäkterna tros vara på grund av den konsolidering som väntas ske när spelmarknaden regleras. Ett flertal uppköp har redan gjorts, bland annat av de svenskägda spelbolagen Mr Green och LeoVegas. Många experter tror att fler förvärv kommer ske även framöver.

Mediehusen kan påverkas negativt av den nya lagstiftningen

Trots ökningen av spelreklam de senaste åren så finns det, enligt Affärsvärldens reporter Jonas Elofsson, mycket som talar för att mediehusen i Sverige kan påverkas negativt av den nya lagstiftningen. I en krönika på Dagens Media skriver Elofsson att skattesatsen på 18 procent kommer bidra till lägre marginaler för bolagen, vilket i sin tur gör att annonsbudgeten blir mindre.

I artikeln nämns även konkurrensen med Google och Facebook som ett hot mot mediehusen. Efter den 1 januari kommer nämligen spelbolag ha möjlighet att göra reklam i sociala medier. ”Det kan bli rejält kännbart för dagens vinnare, som riskerar att få en betydligt mindre bit av speltårtan framöver. Inte blir det bättre av att bettingbolagen på sikt drar ner på marknadsföringskostnaderna för att kompensera för spelskatten”, skriver Elofsson i krönikan.

Fler punkter spelbolag måste uppfylla

Utöver att betala 18 procent i skatt så finns det ett flertal andra punkter som spelbolag måste uppfylla för att få bedriva spelverksamhet på nätet i Sverige. Enligt CasinoWings.se, en sajt som jämför online casinon på nätet, kommer lagförändringen även leda till att reglerna för bonuserbjudanden begränsas.

”Spelbolag med svensk licens kommer bara att kunna erbjuda bonusar vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel. Det här innebär att det är slut med upprepade insättningsbonusar och cashbacks”, skriver man i ett nyligen publicerat blogginlägg. Du kan gå till Casinowings för att läsa inlägget i sin helhet. Även om kravet på spellicens eventuellt kan bidra till lägre annonsintäkter för mediehusen, så menar Casino Wings att spelarna kommer att gynnas genom bättre konsumentskydd och minskad risk för spelmissbruk.

”Med spellicensen kan Sverige återta kontrollen kring hur ett casino sköter bland annat spelmissbruk, matchfixering och orimliga bonusar. Enkelt sagt, det bör bli en rejäl förbättring för oss spelare i Sverige” skrev Casino Wings i en artikel som publicerades i början av juni.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vi pratar med Josefin som jobbar med Advanced Analytics och Artificial Intelligence på SAS Institute