Så ska BBC nå unga och tittare i utvecklingsländer – samarbetar med Viber och WhatsApp

Nu ska det välrenommerade TV-företaget BBC börja sprida programrelaterat innehåll via meddelandeapparna Viber och WhatsApp. På så sätt hoppas man nå ut till den yngre publiken, och ta vara på den mobila onlinerevolutionen i bland annat Afrika.

Alltfler unga slutar hålla sig till regelbundna TV-tider och tablåer, och inte nog med det erbjuds de ständigt många alternativ. Samtidigt finns det också en växande grupp människor i så kallade utvecklingsländer som i allt större omfattning gör sig gällande online.

För att kunna hålla intresset uppe för sina program, och för att kunna nå ut till de mobila onlinesurfarna i “tredje världen” väljer därför BBC att samarbeta med två stora meddelandetjänster.

Läs mer: WhatsApp vill använda dig som försökskanin

Man kommer att släppa innehåll relaterat till dokumentärer under flera dagar via apparna. Det handlar om korta klipp, som kommer att delas ut utan någon kringliggande reklam.

BBC har redan provat på att samarbeta med meddelandetjänster under det indiska valet 2014, och under Ebolakrisen förra året – under den sistnämnda perioden använde tusentals västafrikaner deras tjänster för att få senaste nytt om epidemins utbredning.

Meddelandetjänster har sett en stor ökning under de senaste åren, med mängder aktiva användare. Bara Viber rapporterar sig ha över 700 miljoner användare världen över (även om det är osäkert om alla verkligen är aktiva sådana).

Kommer vårt svenska SVT nyttja meddelandetjänsterna på ett liknande sätt i framtiden?