Inhouse trenden fortsätter – fler vill få närhet till data och beslut

IAB Sverige genomförde tillsammans med Task Force Sök i december en studie med nästan 50 av deras största varumärken från olika branscher om framtidens sök.

Enligt IRM beräknas SEM/SEO omsätta 15 miljarder kronor under 2020 vilket är över hälften av de digitala investeringarna i Sverige. 76 % av bolagen uppger att SEM är avgörande eller viktigt för att kunna nå sina affärsmål och studien visar också att SEM har två primära syftet som dominerar – att sälja produkter online och driva trafik till webbsida.

Nästan 30 % av bolagen som tillfrågades sköter sina SEM huvudsakligen via en inhouse-avdelning och ytterligare 17 % har för avsikt att ta sök inhouse 2020. Majoriteten uppger dock att de är nöjda och inte tänker göra några förändringar under året och få uppger att de har för avsikt att byta byrå.

Hela 48 % av de tillfrågade bolagen uppger att det tänker öka sina investeringar i SEM 2020 och hälften uppger också att det är den enda kanalen som kommer öka.

Majoriteten anser idag att de har tillräckligt med kunskap för att kunna kravställa eller sköta sin sökmarknadsföring men ser ett antal utmaningar framöver som tredjeparts-cookies död, röstsök, attribution och försäljning via mobilen, ökade klickkostnader och kompetensbrist hos byråer mm.

Vill du ta del av hela IAB Sveriges studie kan du göra det här.