Vill du att din hemsida ska ranka högst upp på Google? I den här guiden besvaras de 10 viktigaste faktorerna för att hamna högt upp på Google (och andra sökmotorer).
1. Länkar
En länk, eller backlink, tar en användare från en webbplats till en annan. Google ser länkar från både andra hemsidor och din egna som en väldigt viktig faktor i sin algoritm för att ranka hemsidor. Men alla länkar bär inte lika mycket vikt, så vad gör en länk värdefull? Några exempel på vad som gör en länk värdefull är att länken kommer från en relevant bransch, att länken är dofollow och att länken kommer från en hemsida med många länkar till sig.
Interna länkar
För att maximera effekten från länkarna man har från andra hemsidor är det superviktigt att ha tillräckligt med interna länkar på sin webbplats, alltså länkar från sin egna domän. En bra tumregel är att ha cirka 5 länkar per sida.
2.Innehåll
Att skapa högkvalitativt innehåll är extremt viktigt för SEO. Om innehållet på din sida inte är väl optimerat för sökmotorer och användare kommer det vara omöjligt att ranka högt på Google. För att skapa bra innehåll ska man börja med att göra en sökordsanalys, då får man reda på vad folk söker efter. Sedan måste man se till att göra sin sida relevant till det sökordet. Till sist är det alltid bra att försöka göra sidan så bra som möjligt och inte bara AI generera något från ChatGPT. Ta din tid så att ditt innehåll blir superbra för då kanske du till och med får länkar till din sida.
3. Hastighet
Att din webbplats laddar in snabbt är en annan ranking faktor som man inte får glömma. En snabb webbplats får dig inte bara att ranka högre på Google, det ökar också din konverteringsgraden på hemsidan. Kort sagt borde det inte finnas någon som vill ha en långsam hemsida. För att kolla hastigheten på din hemsida kan du använda Pagespeed insights.
4. Sidans ålder
Att ha en domän och sida som har varit uppe länge är en positiv signal till Googles algoritm. Plus att desto längre en domän har funnits desto fler länkar har den kunnat få.
5. Färskt innehåll
Att detta är en ranking faktor kan verka förvirrande med tanke på att sidans ålder också är en ranking faktor. Men det är viktigt att förstå vad detta betyder. Färskt innehåll betyder att innehållet är relevant, så varje gång man gör en ändring på en sida säger det till Google att sidan är relevant. Nyckeln till att hamna högt upp på Google är att man publicerar en sida och kontinuerligt uppdaterar den så att den håller sig relevant.
6. Schema
Schema är en typ av strukturerad data som man kan lägga till på sin hemsida för att sökmotorer ska förstå innehållet bättre. Detta kan även göra att ens sökresultat får ett annorlunda utseende. I bilden kan du se att ICAs recept för kladdkakor har en bild, omdömen och tiden det tar förlagning i sökresultatet.
7. Mobilanpassning
När Google rankar webbplatser är det mobilens version av hemsida som indexeras och har störst vikt. Därför måste man se till att hemsidan är responsiv och fungerar bra på mobilen. Ta även en titt i Google Search Console och se till att allt funkar som det ska på mobilen.
8.Användarsignaler
Man borde förstås anpassa sin hemsida för goda användarsignaler som hög CTR, hög genomsnittlig engagemangstid och låga bounce rates. Användarsignaler hjälper dels med konverteringar men det är också en ranking faktor på Google. Håll koll på användarsignalerna inne på Google analytics och försök att optimera din hemsida för bättre användarsignaler hela tiden.
9.Meta titlar och meta beskrivningar
Först och främst är det bra att ha sitt primära sökord i sin meta titel och meta beskrivning. På ICAs sökresultat om kladdkakor kan man se att meta titeln och meta beskrivningen börjar med “Kladdig kladdkaka”. Att ha sökordet i meta titeln hjälper ens SEO direkt. Men att ha sökordet i meta beskrivning är faktiskt inte en verifierad ranking faktor. Däremot är det bra att man skriver en meta beskrivning med sökordet för att öka sin CTR.
10.Längd av Innehållet
Det finns många studier som visar att längden av innehållet är en ranking faktor på Google. Den genomsnittliga längden ord för sidor som rankar 1:a på Google är 1500 ord. Men det finns ingen exakt mängd ord man måste ha eftersom att det beror på vad sidan handlar om. Innan du gör en sida är det en bra idé att kolla på mängden ord top 3 resultaten för ens sökord har.