Apples smarta drag – tjänar mer på tjänster än datorförsäljning

En del kanske minns Apples tidigare decennier, då man först och främst var en datortillverkare. Men företaget verkar ha känt av förändringens vindar, och satsat en del på sådant som iTunes, App Store och Apple Music. Nu går intäkterna från dessa tjänster om datorsidan, säger en annars rätt så deppig kvartalsrapport.

Intäkterna från ovan nämnda tjänster, och licensierade produkter har ökat med 20 procent på ett år, och slår nu ett rekord för företaget. En stor del av denna tillväxt kan bero på Apple Music, som nu har 13 miljoner användare (trots att man ligger en bit bakom Spotifys 30 miljoner betalande kunder).

Läs mer: Taylor Swift episka fall på löpbandet i nya Apple Music kampanjen har blivit en viral hit

I övrigt verkar kvartalsrapporten varit något av en besvikelse, med minskade intäkter från produkter som iPad och Mac – för att inte tala om iPhonen. Det tidigare så superstarka flaggskeppet har nu förlorat 18 procent i intäkter och noterar 10 miljoner färre sålda enheter under året.

Mac-datorernas tapp sägs dock inte bero så mycket på själva Apple, som persondator-segmentet i stort. Faktum är att Mac faktiskt har ökat sin andel av sålda datorer gentemot PC-maskinerna, trots ett försäljningstapp på 12 procent under året.

Det är för tidigt att säga om vad dessa siffror innebär för Apples marknadsplaner, annat än att de verkar smarta nog att inte satsa allt på ett kort.