Ny e-handelsspårning i Google Analytics

Under Google Analytics Summit i San Francisco presenterades en stor uppdatering kring e-handelsspårning i Google Analytics. Fram till nu har e-handel i Google Analytics endast omfattat försäljning av produkter. Med den nya e-handelsspårningen kan även exponeringar och olika interaktioner med produkterna spåras. Detta gör det möjligt att få en tydlig bild av vilka ytor på siten som är mest effektiva att exponera produkter på. En exponering av en produkt kan vara t.ex. en sida där en enskild produkt visas, en ”puff” på startsidan eller en listning av produkter i t.ex. ett sökresultat. Informationen finns tillgänglig i helt nya rapporter för e-handel i Google Analytics.

Med den nya spårningskoden kan man knyta mer metadata om produkterna än tidigare. Bland annat kan en produkt tillhöra en plats i en hierarkisk struktur av produktkategorier.

Det finns nu också möjlighet att importera data om produkterna på siten. Detta gör att egenskaper om produkterna kan laddas upp till Google Analytics via ett API utan att skicka med all information genom spårningskoden. En viktig funktion, som snart är tillgänglig, är att information om köp som har returnerats kan laddas upp till Google Analytics i efterhand. Detta gör det möjligt att identifiera t.ex. vilka trafikkällor som genererar minst/flest returer.

+Christoffer Luthman
Skrivet av +Christoffer Luthman
Webbanalytiker och medgrundare av Outfox