Maximera försäljningen under fjärde kvartalet med Facebook-annonsering

Vi börjar närma oss fjärde kvartalet (Q4) vilket är den största försäljningsperioden på hela året. Här berättar Albin Stööp som är VD på Zalster – ett svenskt företag som är Facebook Marketing Partner och Instagram Partner –  hur du ska planera din Facebook-annonsering.

Facebook-annonsering är ett av de mest kraftfulla verktygen för att nå ut och inspirera befintliga och potentiella kunder under denna hårt konkurrensutsatta, men lukrativa period. Black Friday, Cyber Monday och Singles Day är bara några av de stora shopping högtider som växer kraftigt varje år.

Här får du massor av bra tips, insikter och applicerbara strategier till din Facebook-annonsering för att maximera försäljningen under Q4.

Q4 trender

Julhandlare spenderar mer och mer

Detta betyder att även du behöver skala upp din Facebook annonsbudget för att möta dessa behov och vara med och konkurrera om försäljningen. (Det finns ungefär 7 miljoner aktiva annonsörer på Facebook globalt.)

Tidiga julhandlare tolererar inte en dålig användarupplevelse

Omfattar allt från annonser till checkout och leveransupplevelser. Fokusera på att mobil-anpassa allt innehåll. Konsumenter som handlade via mobilen växte med 31% i Sverige förra året och förväntas öka ännu mer 2019.

Sociala medier är den nya fönster-shoppingen

Där konsumenter söker för att finna inspiration och julklappstips. Mer än 50% av julhandlare börjar redan i oktober(!). Bredda dina målgrupper och gör det lätt för konsumenterna att inspireras och handla av dig. Glöm inte vem som handlar åt din typiska målgrupp; detta är en oftast en målgrupp man inte tänker på som kan leda till viktig extra försäljning under Q4.

Våga testa nya marknader

Julshopping är ett globalt fenomen och ett bra tillfälle för dig att testa lite nya marknader. Alla människor är mer shopping-benägna under den här perioden än resten av året, även de som vanligtvis inte online-shoppar alls.

Kommunikation ökar lojalitet

Se till att ha tillräckligt med täckning på kundservice under hektiska försäljningsdagar/veckor för att guida och underlätta för konsumenten att handla hos just er. De mest återkommande frågorna under Q4 är kring pris, frakt, öppettider och produktinformation. Dessa frågor ligger ofta glömda i kommentarer på annonser eller i direktmeddelanden. Ha detta i åtanke när du utformar dina Facebook annonser. Tips: använd interaktiva annonsformat så som ”Canvas” för mer utrymme för text, bild/video och CTAs.

Vanlig problematik som hindrar köp

Appar eller hemsidor som har för lång laddtid. Produkter som inte är tydliga nog. Svårförstådd produktinformation. Bilder och text som inte är mobil- eller format-anpassade. Till och med att texten är för liten är en tröskel.

”Go BIG for Instagram Stories or go home”

500 miljoner människor använder Stories dagligen och över 130 miljoner klickar på en shoppingstory varje månad. Instagram Stories är ett format som är otroligt delbart. Därför är Stories perfekt för julklapps-inspiration och bör vävas in i både organisk och betald strategi.

Facebook-annonsering: September till Oktober

Fokusera på prospektering

Lägg majoriteten av din budget på prospekterande kampanjer. Detta för att populera dina målgrupper och bygga momentum inför november/december. Då är konkurrensen väldigt hög och Facebooks auktion blir dyrare. Tänk på att många söker efter julklappar och inspiration redan i oktober, så var inte sen med den typen av annonser. Stories är ett utmärkt format för inspiration.

Se över dina målgrupper

Se till att dina målgrupper inte är mättade. Frekvens kan vara en bra indikation på om du behöver bredda dina målgrupper. Uppdatera dina kundlistor och ta bort onödiga restriktioner i dina ad sets för att driva mer trafik och bulka upp på pixel-data.

Teknisk health check

Börja med att se över Facebook-pixeln. Även SDK (pixel i app) och katalogen. Till sist, se över laddningstid och att köpresan fungerar. Säkerställ att e-handeln har kapacitet att hantera en stor volym besökare utan att det påverkar köpupplevelsen.

Skapa ”buzz” kring ditt varumärke

Satsa på att köra upper-funnel (branding) kampanjer inför de stora försäljningsdagarna. Detta för att få ditt varumärke att bli mer top of mind. Rörligt material skapar i regel mycket mer engagemang än statiskt material; så ta fram riktigt bra videos att använda. Tänk utanför boxen och försök sticka ut från mängden när du tar fram ditt material. Viktigt för att nå en högre varumärkeskännedom.

Konsolidera målgrupper till färre ad set

Se till att ad sets med liknande targeting konsolideras för att undvika onödiga överlappningar. Överlappande målgrupper kan leda till dålig leverans och skapa svårigheter att spendera budgeten.

Se till att vara likvid

Kampanjer som inte levererar under viktiga försäljningsdagar kan ge förödande konsekvenser. Se därför till att betalkortet kopplat till annonseringen är uppdaterat och redo att spendera, samt att möjligheten finns att anpassa och öka budget efter performance.

Facebook-annonsering: November till December

Fokusera på re-targeting

Dags att använda de populerade målgrupper från september/oktober. Fokusera på re-targeting under denna period för att enkelt hämta hem konverteringar under dessa hårt konkurrensutsatta månader. Tänk på att konsumenters fokus går från pris till leverans i mitten av december så kommunicera gärna därefter i annons-copy.

Ta bort alla kostnadshinder

Ändra din budstrategi till ”lowest cost”, utan något bud. Vill man ändå sätta manuella bud; tänk på att sätta dessa mycket högre än normalt då konkurrensen är hög och det helt enkelt blir dyrare att annonsera under perioden.

Lägg till fler placeringar

Använd automatiserade placeringar och låt Facebook fördela exponeringen utefter vart det levererar bäst utefter din målsättning.

Utöka attributionsfönster

Detta kan förbättra leverans och underlätta att spendera budget.

Undvik frekventa ändringar

Ändringar i målgrupp, budget eller annons startar om Facebooks inlärningsfas. Detta kan resultera i fluktuerande leverans som man definitivt vill undvika under denna period.

Facebook-annonsering: Januari

Aktivera up-sell och cross-sell kampanjer

Dra fördel av den Facebook-annonsering och momentum som byggts upp under Q4. Bearbeta dina nyfunna kunder och besökare under mellandagarna genom att visa upp ytterligare kategorier av ditt utbud för att fortsätta driva försäljning.

Dra fördel av e-handel

E-handlare kan starta sin mellandagsrea mycket tidigare än de fysiska butikerna. Se till att utnyttja det försprånget.

Bygg relationer

Mellandagarna är en bra period att bygga relationer med dina nyfunna kunder. Värna om dessa och se till att de fortsätter handla av dig. Gratis gåvor och unika erbjudanden är oftast något som återaktiverar tidigare kunder.

Facebook-strategi: Black Friday

Black Friday betyder priskrig och rea vilket gör att förberedelser är A och O för att lyckas med din Facebook-annonsering under den årets mest populära och hektiska period. Du behöver noggrant tänka igenom vilken strategi du ska tillämpa och vilka produkter du ska marknadsföra. I år infaller Black Friday den 29 november, vilket innebär att det är den sista lönehelgen innan jul. Förra året inföll Black Friday som bekant 23 november.

Sätt igång förberedelserna nu

Bestäm vilka produkter som ska vara på rean, vilka ni vill nå ut till, hur länge er Black Friday ska pågå och vilka rabatter ni ska erbjuda. Tänk på att konkurrensen är stenhård så satsa på de starkaste kategorierna. Försök vara så generös med rabatter som det bara går!

Skapa en lead-kampanj

Upptrappningen till Black Friday är ett perfekt tillfälle att samla på sig leads till nyhetsbrevet. Skapa en lead-kampanj i Facebook och använd kommunikation i stil med ”sign up for 24 hours pre-access to Black Friday sale” för att få många sign ups.

Överväg en ”Black Friday pre-sale”

Ett utmärkt tillfälle att bli av med gamla restlager och samples som samlar damm. Smyg-starta exempelvis med denna rea en vecka före Black Friday. Öka snitt-ordervärdet genom att erbjuda mer rabatt desto fler artiklar som handlas.

Skapa engagerande annonser

Alla potentiella och befintliga kunders sociala flöden kommer att skrika rea, vilket gör att du kommer att behöva vara extra kreativ under denna period för att synas. Tänk på att sticka ut och leverera ditt budskap inom de första sekunderna. Fokusera på att skapa rörligt material. Underlätta för konsumenten genom att djuplänka till produkten eller skapa en unik landningssida för Black Friday. Ingen har tålamod att leta bland 10.000 produkter när en konkurrent är ett klick bort!

Starta starkt

Starta med det bästa produkterna och de mest generösa rabatterna först, mellan måndag till onsdag, och försök driva så mycket konvertering som det bara går innan konkurrensen blir mer aggressiv mot slutet av veckan.

Skapa back-up kampanjer

Det kan vara bra att ha en extra kampanj redo ifall någon bugg skulle uppstå med dina ursprungliga kampanjer för att förhindra att gå miste om viktig försäljning under dessa hektiska dagar. Skapa en kampanj med breda målgrupper och färdiga annonser i god tid före aktivering så att annonserna hinner bli godkända.

Artikeln är skriven av:


Albin Stööp, CEO
Albin har en bred erfarenhet av digital och datadriven marknadsföring med bakgrund från bland annat från Let’s Deal, där han arbetat som marknadschef sedan bolagets start. Han fastnade tidigt för Facebook-annonsering och har varit expert inom området de senaste 8 åren. 2015 grundade han AI-plattformen Zalster; en plattform som automatiserar och optimerar Facebook annonsering med hjälp av algoritmer tillsammans med mängder av kompletterande funktioner.