Publicister söker efter nya sätt att få in pengar

Den digitala revolutionen har onekligen ökat möjligheterna för tidningar att nå fler läsare. Men nästan alla publicister verkar överens om att man nu måste hitta nya sätt att få in pengar på – en tredjedel av de ledande aktörerna är mer oroade än tidigare över de fallande intäkterna.
Onlineläsare kompenserar nämligen inte intäkterna från de tryckta upplagorna, som fortsätter att falla stadigt. Detta enligt EJO, som uppger att hela 45 procent av de digitala publicisterna måste fokusera mer på betalt innehåll.
Fler betalväggar, helt enkelt. Detta då den digitala annonseringen inte ger tillräckliga intäkter, i synnerhet då fler och fler användare går över från tidningarnas webbsidor till att ta det av innehållet på sociala plattformar och appar, via deras smartphones.
Man kan också tänka sig att mängden reklamblockerare försvårar, då inte ens de som besöker webbsidorna generar intäkter. Detta kan ligga bakom att många publicister vill satsa på sponsrat innehåll (i text och videoformat), hellre än de lättblockade displayannonserna.
Läs mer: Här är tidningarna på nätet som vi älskar