Facebook satsar ännu mer på lokala nyheter

Facebook tänker verkligen gå både high och low när det kommer nyheter. Bland annat utökas satsningen på lokala nyheter.

Återigen skriver vi här om USA, men du vet den vanliga frasen – om det fungera där kommer vi även få det hit till Sverige.

Så, Facebook har omfamnat nyheter på stor skala. De tänker inte längre bara stå på sidan av och se sin plattform användas av alla andra. Nu tänker man hoppa in med båda fötterna och vara en del av nyhetsflödet.

Tjänsten “Today In” publicerar lokalnyheter från 400 amerikanska städer expanderar till 6.000 städer.

“Today In” publicerar nyheter på ditt nyhetsflöde som berör ditt närområde. Och visst kan Facebook göra det eftersom de har stenkoll på var du befinner dig, hela tiden. Tjänsten finns bara i appen än så länge, eftersom där kan de se din exakta geolokalisering.

Enligt Facebook är det 1,6 miljoner användare som aktiverat tjänsten “Today In” och får numera nyheter från 1.200 publicister som ingår i nyhetsflödet.

Så vad händer med annonserna? Jo, tänk att Facebook och Google tar hand om 60 procent av alla digitala annonsintäkter och med nyheter på sina respektive tjänster kommer den siffran att öka rejält under kommande år.

Om du vill förstå hur det här påverkar svenska medier ska du lyssna på vårt senaste avsnitt. Där diskuterar vi hur amerikanska jättar är på väg över Atlanten för att ta över även här i Sverige.