Snapchat lanserar shoppingfilter som lyfter fram varumärken och adderar funktion

Snapchat som numera säger sig vara ett “kameraföretag” har tagit fram nya filter som du kan använda när du vill visa dig själv med olika varumärken.

För varumärken är det mumma när konsumenter vill stolt visa upp att de exempelvis väljer Nike över Adidas, eller vice versa.

Snapchat kallar funktionen för Shoppable augmented reality (AR) Lens. Förutom att du kan alltså ha Adidas logga på ditt ansikte kan du även klicka på olika knappar som varumärket lägger till. Knapparna kan förflytta användaren till varumärkets webbplats, titta på ett videoklipp eller installera en app.

“Because the camera and AR sit at the heart of Snapchat, we believe we’ve driven mainstream awareness for the medium. Shoppable AR Lenses give brands a new way to leverage our unique scale — more than half of the 13-34-year-old population of the U.S. plays with our AR Lenses each week on average — to drive real and measurable ROI, whether that’s through sales, downloads, lead gen, or video views,” förklarar en talesperson från Snapchat.