Bara hälften av konsumenterna ser relevanta annonser

Trots att annonsörer spenderar miljarders på sin reklam och använder moderna targetingmetoder, research och artificiell intelligens är det bara hälften av konsumenterna som säger att de får se relevanta annonser.

Bakom studien finner vi Kantar Millward Brown och deras studie AdReaction. Resultatet förvånar då endast 43 procent av konsumenterna säger att de får se relevanta annonser på sin dator eller i sin mobil.

Resultatet visar också att missnöjet med annonserna ökar allt eftersom målgrupperna blir yngre. Av de som tillhör generation Z så säger 44 procent att de fått se samma annonser alldeles för många gånger. Frekvensen av visade annonser är med andra ord för hög.

Hela 81 procent säger att de numera får se samma annons både på tv och på nätet. 41 procent tycker att annonsörer borde anpassa sin reklam för det medie som det visas i, och då inte bara formatet utan även innehållet.

Fler resultat från studien hittar du här.

(Ovan siffror är från USA).