Fem Instagramtips från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz är inte bara en framgångsrik biltillverkare, utan även en framgångsrik Instagrammare med 4, 9 miljoner följare och upp till 100 000 likes per inlägg. Läs deras fem tips på hur varumärken uppnår viral framgång på Instagram.

Efter att Instagram implementerat en Facebook-liknande algoritm så har förutsättningarna för en effektiv marknadsföringskampanj ändrats.

Läs mer: Användarna ser högst 30 procent av innehållet på Instagram

Mark Aikman, chefen från marknadsavdelning för Mercedes-Benz USA, har några tips för hur man faktiskt kan nyttja algoritmen till sin fördel.

  • Dedikerat innehåll: kopiera inte Facebookinnehållet direkt till Instagram. En idé är att ha olika långa videoklipp på respektive medium
  • “Branding”: Instagram handlar inte om att sälja fler varor, utan om att stärka medvetenheten bland konsumenterna kring ditt varumärke. Låt Facebook och Twitter hantera de mer direkta kontakterna med marknaden.
  • Millenials: Generation “Y” skiljer sig från tidigare generationer – satsa mycket på det sociala för att locka till konsumtion.
  • Våga ge upp kontrollen: Låt utomstående, framgångsrika “influencers” få göra lite vad de vill med kontot under en begränsad period. Tricket ligger i att berätta en gripande historia och möta konsumenten halvvägs, menar Aikman.
  • Det är en resa: Att arbeta med Instagram är ett långsiktigt projekt – en resa över dagar, månad och år, säger Aikman. Avgörande för framgången är också att komma ihåg att resan handlar om estetik – “Bildspråk är allt på Instagram”, enligt Aikman.

(Källa: AdWeek)