Keymetrics

80 procent tror inte längre på att den personliga informationen skyddas

80 procent av konsumenterna tror inte att dataskyddet (privacy) längre existerar, enligt en ny studie från konsultföretaget Accenture Interactive.

Studien genomfördes med cirka 2.000 personer i åldrarna 20-40 år av Coleman Parkes på uppdrag av Accenture Interactive under mars och april i år.

Nedan finner du några resultat från studien:

  • 80 % tror att dataskydd är ett blott ett minne.
  • 87 % tror att lämpliga garantier inte längre finns för att skydda sin personliga information.
  • 64 % är oroliga att webbplatser kan spåra deras köpbeteende.

Men :

  • 49 % invänder inte mot att deras köpbeteende spåras om det leder till relevanta erbjudanden
  • 64 % välkomnar riktade annonstexter i butiker.

“Businesses should align their marketing strategies using advanced analytics to drive real-time recommendations with the needs and interests of today’s consumers who demand a seamless omni-channel experience whether they choose to shop online or in a store. When pursuing that seamless customer experience, businesses must balance the need for security and data privacy with the desire to provide an exceptional customer experience.” säger Glen Hartman som är global managing director of Digital Transformation i bolaget Accenture Interactive.

Läs mer här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!