Så tänker Facebook kringgå reklamblockerarna

Nyheten sprider sig som en löpeld – Facebook har just lanserat en ny uppdatering där man kringgår annonsblockerarna i användarnas webbläsare. Branschorganisationen IAB hurrar, och AdBlock Plus talar om “katt-och-råtta-lekar”. Facebook är verkar dock ha tagit ledningen i kampen, och en del av detta ligger i att man ger användarna möjligheten att själva ställa in vilka annonser man vill se på fejjan.

Facebook annonserade uppdateringen under gårdagen på sin blogg, och snart bör alla de som använder sig av reklamblockerare se en meddelanderuta i övre kanten av sidan – samtidigt som annonserna återvänder. För närvarande är detta dock något som enbart gäller desktop-versionerna av internetcommunityn.

Facebook äger ju koden till annonseringen, och har på så sätt lyckats “kamouflera” annonserna så att de ser ut som det övriga innehållet på sidan. Om annonsblockerare nu vill hindra annonser från att dyka upp så måste de göra det via metoder som sänker hastigheten avsevärt.

Adblock Plus, som är en av de största annonsblockerarna på marknaden, kommenterade uppdateringen med att man “väljer en mörk väg riktad mot användarvänlighet” och att samtidigt som man erkänner bekymret med störande annonser “ändå inte ger användarna makten att bestämma själva”.

Läs mer: Adblock Plus svarar på Facebooks försök att gå runt reklamblockeringen

Men här kommer Facebooks smarta drag in, då man i samband med uppdateringen lanserar en ny sida för annonsinställningar. Där ska man som vanlig användare kunna se över vilka annonsörer som har tillgång till ens personliga information (och använder riktad reklam). Man ska på så sätt kunna blockera de företag man inte vill ha annonser från, något många undersökningar pekar på kan behövas.

Läs mer: IAB:s gyllene regler för hur man minskar användandet av reklamblockerare

Oavsett vad man tycker om störande annonser online så måste man faktiskt erkänna att det är väldigt bra knep, då man alltså ger oss möjligheten att själva kontrollera vilka annonser vi ser (inte helt olikt Googles uppdateringar på sistone, förresten). Det är också något som annonsörer och företag vinner på, då man faktiskt ökar möjligheterna att nå dem man vill med reklamen.

Det är förstås något som kräver att man är aktiv som användare, men många som har reklamblockerare installerade har redan tagit aktiva steg. Facebook har satsat hårt här, och frågan är vilka konsekvenser det i längden kan ge för internet i stort.