Zuckerberg hade rätt – Den nya Instagram-ikonen äger

Trots kritik från bland annat tunga AdWeek verkar Instagrams nya logga vara en riktig framgång, och har lett till högre “engagemang” än den tidigare. Zuckerbergs Facebook som äger Instagram verkar alltså än en gång ha fått rätt.

AdWeek kallade den nya loggan för “en travesti” och trodde att loggan kan bli “årets största designmiss”. Men så verkar inte fallet, om man får tro design-analysappen Dragonfly som nyligen undersökt loggan med hjälp av avancerad värmekamerateknik.

Det är Business Insider som rapporterar om detta, och man skriver att den nya loggan lockar till sig mer uppmärksamhet från den som tittar än den gamla ikonen – med upp till 10 procent. Värmetekniken som använts i appen Dragonfly är skapad av företaget Black Swan och Universitetet i London, så den bör vara en pålitlig källa.

Således verkar den nya loggan vara en seger för dess uppfinnare. Och kanske är det så att vi “vanliga” användare gärna kritiserar förändringar av något vi vant oss vid, utan att tänka efter.

Eller så är den bara ful, men effektiv? Vad tycker du? Själv tycker jag ändå att den är lite ball.

Läs mer: Instagram får ny design