Youtubes resa mot framgång

Det är tio år sedan Youtube dök upp och fyllde vår surftid med gulliga kattvideos. Nu är videosajten en plats för kreativa talanger som håvar in miljontals följare och ett måste för marknadsföring – spana in en snygg tidslinje över resan längre ner i artikeln.

Trots ett växande antal konkurrenter som tävlar om uppmärksamhet på webben – som Twitter, Instragram eller Snapchat – så behåller “Tuben” sin ledande position. Det innebär emellertid inte att marknadsförare bör begränsa sig till enbart detta medium – en framgångsrik reklamkampanj ser till att verka över flera olika kanaler.

Läs mer: Från Snapchat till YouTube, den ultimata guiden till riktad annonsering på 8 sociala plattformar

Nedan följer en tidslinje över Youtubes fantastiska resa, inklusive de där söta kattbilderna då, men också “vår” svenska stjärna “PewDiePie” och andra. Personligen kan jag sakna mina favoriter – Epic Rap Battle of History, som gör historiska karaktärer lite… ballare.

http://www.adweek.com/files/imagecache/w1200/2015_Nov/youtube_timeline.png
Källa: Adweek