Välkommen till Dagens Analys!

YouTube ändrar om för att följa GDPR – flera lär följa efter

Om bara några månader kommer GDPR att ersätta PUL. Inför det håller många företag på att anpassa sig, så även de stora jättarna. YouTube tar exempelvis bort viss demografisk data från de rapporter du får från nätverket om dina videoklipp. Samtidigt kommer viss data att aggregeras för att skydda individernas privatliv.

GDPR innebär att företag endast har personuppgifter till låns från individen som äger dem. Det betyder att företag inte får dela med sig av dessa uppgifter hur som helst, vilket är anledningen till att YouTube nu ändrar vilken data deras rapporter innehåller. Det innebär att deras ”Demographic Data Report” numera inte går att filtrera på vilka som använder översättningsfunktionen, och inte heller på olika produkter från YouTube. Praktiskt sett innebär det att data från såväl YouTube som YouTube Gaming och YouTube Kids kommer att aggregeras och presenteras tillsammans.

Om du har publicerat en video som privat eller olistad kommer du inte kunna få ut några demografiska data alls. Enda undantaget till detta är om videoklippet är en annons, då kan du se demografiska data i din ”AdWords for Video Report”. På samma sätt kommer du inte kunna se demografiska data om det är för få personer som sett ditt videoklipp under en viss tidsperiod, eftersom det då skulle vara möjligt att lista ut vem eller vilka som sett klippet. Lösningen på detta kan vara att antingen vänta till fler personer sett klippet, eller välja en längre tidsperiod att få en rapport för.

Många företag kämpar för att anpassa hur de hanterar personuppgifter för att följa den nya lagen. Exakt vilka sätt som kommer att accepteras kommer dock inte bli tydligt förrän vi sett domstolsutslag på vad som anses vara i enlighet med lagen och vad som är lagvidrigt. Att därför börja med hårdare åtstramningar för att sedan kunna släppa lite mer på tyglarna verkar vara en modell som flera företag nu börjar använda sig av. Det innebär så klart att mindre data kommer vara tillgänglig, och vissa saker kommer bli svårare att göra. Sedan får framtiden och domstolarna avgöra hur vi kommer hantera personuppgifter i framtiden. En relevant fråga är exempelvis hur personaliserade annonser ska kunna utvecklas om marknadsförarna inte får tillgång till data om användarna.