TV-kanalernas problem är att den yngre generationen hoppar över TV-köpet till förmån för häftigare mobiltelefoner eller skärmar för spel och annat nöje. Om man kollar på linjär-tv sker det på föräldrarnas nyinköpta Samsung, som sitter där på väggen ovanför VHS-spelaren.
Här vill Youtube hoppa in och göra nytta för TV-kanalerna. Youtube är som bekant redan den största ‘kanalen’ för den yngre generationen. Vad som ska klassifieras som ‘yngre’ är ju en tolkningsfråga. Jag själv känner mig yngre även om jag måste kryssa i en äldre ålderskategori när jag besvarar en enkät. Trettiofem eller väl den nya tjugofem! Så till saken; jag kollar inte heller på linjär-tv och har klippt av kabeln till SVT och reklamkanalerna.
Youtube TV ska försöka med konststycket att locka den yngre generationen tillbaka till det linjära utbudet. Och för att lyckas med detta har man blivit kompis med flera TV-stationer som Fox, ESPN, ABC med flera. Som du nu redan förstår kommer Youtube att först testa detta i USA och sen rulla ut – linjär-TV som app – i resten av världen.
Som det är i dagsläget tar man 35 dollar i månaden för att få tillgång till de 35 kanaler som ingår. För dina nära 300 spänn får du ett ganska magert innehåll. Med tanke på att du nu kommer att jämföra Youtube TV med utbud från Youtube, Netflix, HBO och fler. Visst kan du se på sport och visst kan du lyssna på Fox News prata strunt om Trump men räcker det verkligen? Jag tror inte det. För att verkligen få den yngre generationen att hoppa på Youtube TV måste man även erbjuda ett spännande innehåll. Problemet med dagens linjär-tv är inte appen, det är innehållet. TV-kanalerna bakom innehållet har helt enkelt tappat kontakten med de nya tittarna. Visst är Paradise Hotel och andra iq-befriade program fortfarande populära men merparten av tiden lägger man idag på annat. Linjär-tv är idag en variant av Smeagol, utan sin ring. En lätt bitter och förvirrad varelse som inte hittar tillbaka till sin forna lycka.
Här har bevisligen både Netflix och Amazon lyckats. Jag tror att nyckeln till deras framgång är att de började från noll (eller nära). Inga kulturella, moraliska, politiska, etiska eller revirpinkande riktlinjer som styrde den satsningen. Man frågade helt enkelt – vad är dagens TV? – och så gjorde man tvärtom. Inga klockslag att passa, inga inköpta skräpprogram från Tyskland och inga reklamavbrott.
Den yngre generationen söker nöje utan avbrott. Nyheter får de på Facebook, skvaller från kvällspressen och tv-underhållning via Netflix. I denna mix hittar du nästa framgångssaga.