Än så länge bara i USA men ändå en otroligt viktig utveckling från Youtube som kommer att beröra oss alla. I den här artikeln kan du läsa om varför.
Youtube TV är Googles bästa försök att ta över hela tv-marknaden. Med tjänsten, som idag bara kostar 280 kronor i månaden ska du få tillgång till de flesta tv-kanalerna i Youtube. Det ska vara live-tv, strömmande innehåll, lokal-tv och utländsk tv. Missar du ett program kan du spela in det till molnet så att du kan titta på det senare, vilket ingår i tjänsten.
Som exempel har de idag redan fått med sig amerikanska tv-bolagen ABC, CBS, FOX och NBC. Förutom de stora tunga drakarna har de även mer nischade som AMC, BBC World News, BBC America, IFC, WE tv, Sundance Channel, Olympic Channel, Telemundo, Universo, CW, USA, FX, FXX, Syfy, FreeForm, MSNBC, CNBC, Fox News, Fox Business, Disney, Disney Jr., NatGeo, Sprout, E! och fler.
När tidningen Techcrunch frågade Youtube om deras ambitioner svarade de att målet var att “comprehensive national coverage with ABC, NBC, CBS, Fox all included on YouTube TV, so users wouldn’t have to miss out on those can’t miss live TV moments.”
En ambition var även att locka de yngre tittarna vilket siffror från mätföretaget Nielsen avslöjar. Över hälften av tittarna på Youtube TV är mellan 14 och 34 år.
Genom att förflytta innehållet till Youtube från kanalernas egna stationer flyttar man samtidigt annonspengarna. Youtube som ingår i Google kan då jobba med hela sitt datalager för att exponera konsumenter inte bara i live-sändningen utan även innan och efter i sina andra kanaler som sök, mail, annonsnätverk och mer. För annonsörerna är det en enorm möjlighet men för kanalerna betyder det att de måste dela annonsintäkterna med Google.
Att Youtube TV är ett faktum är lika säkert som att TV-tittandet sjunker. Vi kommer att se en brytpunkt där tv-kanalerna måste alliera sig med spelare som Google för att få ut sitt innehåll för att få någon intäkt på reklamen. Frågan är väl bara när den här brytpunkten uppenbarar sig.