Googleägda YouTube säger sig ha vunnit debatten mellan presidentkandidaterna Donald Trump och Hillary Clinton, med över 124 miljoner tittare över hela världen mot TV-publikens 63 miljoner. Men precis som i många andra debatter så ifrågasätts mätmetoden.
Enligt Googles egna siffror så hade man alltså nästan dubbelt så många tittare på “tuben” än via de traditionella TV-kanalerna. Det var också cirka 40 procent fler tittare än vad man fick under den föregående debatten, även om man bara hade 1, 5 miljoner tittare samtidigt i jämförelse med föregående debatts 2 miljoner.
Men det finns några brasklappar kring sättet YouTube mäter sina resultat på. Bland andra Endgadget skriver om att YouTube räknar ett klipp som visat även om någon tittat så lite som 30 sekunder på videon, att jämföra med TV-mätningarna som kräver om inte hela så en stor del av programmet för att räknas.
Utöver detta så kan det också lätt hända att YouTube-tittare räknas som flera tittare ifall de stängt ner datorn emellanåt. “Tuben” räknar också antalet tittare över en längre period, även efter TV-sändningarna.