Youtube Red lanserades för inte så länge sedan som ett reklamfritt alternativ – ja, för en månadspeng då. Nu tänker man äntligen ge ut egenproducerat material, och ett av detta inkluderar svenska “PewDiePie”.
I onsdagens blogg kom den officiella bekräftelsen av vilka titlar som ska vara Youtubes kommande originella dragplåster till kanalen – och vad man ska göra med kändisen PewDiePie.
Det är förstås ett högst medvetet drag av det videojätten – det gäller att locka användare till betaltjänsten med något mer än “bara” ett reklamfritt tittande, i synnerhet då många redan använder sig av adblockers.
En av titlarna är Scare PewDiePie – som beskrivs som en realityserie där kände TV-spelsikonen Felix PewDiePie Kjellberg ska skrämmas till (nästan) döds när han får erfara skrämmande situationer från hans spelen han gillar mest.
Det finns förstås även fullängdstitlar. En av dem är exempelvis Lazer Team där ett gäng förlorare från en håla upptäcker en mystisk last från ett UFO och tvingas försvara jorden. Gänget bakom filmen är från Youtubekanalen Rooster Teeth.
Utöver dessa titlar finns även serien A trip to Unicorn Island och filmen Dance Camp. Vad alla dessa fyra nya produktioner har gemensamt är att ingen av dem – i synnerhet serierna – är gjorda för att tävla med exempelvis HBO eller Netflix “blockbusters”. Istället satsar på redan populära och kända namn för de som redan är frekventa Youtubare och troligtvis redan följer deras kanaler.
Youtube själva ser det som ett sätt för fansen att kunna bidra till att deras favoritstjärnor fortsätter göra “häftiga” projekt, genom att betala för månadsprenumerationen av Youtube Red. Smart? Det återstår förstås att se, men det kan visa sig klokt att satsa på en redan etablerad publik istället för att tävla på samma mark som de stora namnen inom streaming-tv.
Risken finns förstås att majoriteten av exempelvis PewDiePies 41 miljoner följare bestämmer sig för att han blivit en “sell-out” och inte alls lockas till hans nya kanal…